تقابل و تعامل با دیگری در شاهنامه فردوسی از منظر نشانه شناسی فرهنگی (از گیومرت تا فریدون)
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: شاهنامۀ فردوسی, خود و دیگری, تعامل و تقابل, مرکز و حاشیه, جذب و طرد,
ملخص المقالة :
تقابل و تعامل با دیگری در فردوسی از منظر نشانه شناسی فرهنگی (از گیومرت تا فریدون) فرهاد طهماسبی* دانش یار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانش گاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. تاریخ دریافت: 2/11/1397 تاریخ پذیرش: 30/4/1398 چکیده این مقاله موضوع تقابل و تعامل فرهنگی را از منظر نشانه شناسی فرهنگی، در بخش اساطیری، مورد بررسی قرار می دهد. در ابتدا مفاهیمی هم چون خود و دیگری، طرد و جذب، آرامش و آشوب و سپهر فرهنگی که از مفاهیم بنیادین نشانه شناسی فرهنگی به شمار می آیند، به کوتاهی توضیح داده می شود. سپس با تکیه بر متن، مصادیق این مفاهیم، تحلیل و تشریح می گردد. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و برمبنای نظریه های نشانه شناسی فرهنگی است و نتایج نشان می دهد که بنابر متن فردوسی، فرهنگ ایرانی بنابه دلایل گوناگون، فرهنگی پذیرا بوده و در شرایط مختلف با دیگران نه فقط تقابل بل که تعامل هم داشته و از قدرت جذب و ترکیب قابل توجهی برخوردار بوده است، اما همواره به ثبات و تکرار چرخه وار بر مبنای سپهر فرهنگی نهادینه شده در آن، روی خوش نشان داده و از تغییر بنیادین روی گردان بوده است. کلیدواژه ها: خود و دیگری، تعامل و تقابل، مرکز و حاشیه، جذب و طرد، شاهنامۀ فردوسی. * . farhad.tahmasbi@yahoo.com
فهرست منابع
- آموزگار، ژاله. (1374). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
- ادگار، اندرو و پیترسج ویک. (1387). مفاهیم بنیادی نظریۀ فرهنگی، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
- استنو، کاترینا. (1383). تصویر دیگری: تفاوت از ارسطو تا پیش داوری، ترجمۀ گیتی دیهیم، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفت وگوی تمدنها.
- پاکتچی، احمد. (1390). «معناسازی با چینش آشوب در نظم، در رویکرد نشانه شناسی فرهنگی»، مجموعه مقالات نشانه شناسی فرهنگی، به کوشش امیرعلی نجومیان، تهران: سخن، صص131 - 87.
- ثلاثی، محسن. (1386). جهان ایرانی و ایران جهانی، تهران: نشر مرکز.
- حصوری، علی. (1378). ضحاک، تهران: چشمه.
- حصوری، علی. (1388). سرنوشت یک شمن از ضحاک به اودن، تهران: چشمه.
- زرین کوب، عبدالحسین. (1381). نامورنامه (دربارۀ فردوسی و شاهنامه)، تهران: سخن.
- سجودی، فرزان. (1390). «مکان جنسیت و بازنمایی سینمایی»، مجموعه مقالات نشانه شناسی مکان، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سخن، صص95 – 79
.
- صفا، ذبیحالله. (1363). حماسه سرایی در ایران، تهران: امیرکبیر.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1366). شاهنامه، تصحیح جلال خالقی مطلق، به کوشش احسان یارشاطر، نیویورک: Bibliotheca.
- کمرون، جورج گلن. (1387). ایران در سپیده دم تاریخ، ترجمۀ حسن انوشه، تهران: علمی و فرهنگی.
- معین، بابک. (1390). «قنادی کاکا در کلاردشت شکل گیری فضایی میانه و غشایی»، مجموعه مقالات نشانه شناسی مکان، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سخن، صص 204 – 185.
- مکاریک، ایرناریما. (1388). دانشنامۀ نظریه های ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
- مؤذن جامی، محمد مهدی. (1379). ادب پهلوانی، تهران: قطره.
- نجومیان، امیرعلی. (1390). «نشانه شناسی فرهنگی»، مجموعه مقالات نقدهای ادبی- هنری، تهران: سخن، صص 10 – 7.
- یاحقی، محمدجعفر. (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات سروش.
_||_