ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه
الموضوعات :سمانه کشمیری 1 , عباس خورشیدی 2 , علیرضا عراقیه 3 , نادر برزگر 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامشهر
2 - استاد تمام رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
3 - استاد تمام رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامشهر
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
5 - استادیار ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد اسلام شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلام شهر ، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارت آموزی, عوامل علی, مداخله گر, شرایط زمینه ای وراهبردها,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطهاست. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه و خبرگان رشته مدیرت منابع انسانی میباشد، که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخصهای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 20 مؤلفه و118 شاخص برای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
_||_