رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی
الموضوعات :ذوالفقار رشیدی 1 , سید حمید موسوی 2
1 - دانشکده مدیریت،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، کارمند بانک سپه، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, هوش هیجانی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک مهر اقتصاد در شهر تهران به تعداد 623 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی و مبتنی بر جدول مورگان، حجم نمونه ای به تعداد 234 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شیرینگ، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و رفتار شهروندی توره (1385) می باشند که روایی محتوایی و صوری توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ0/94 مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد و همچنین از ابعاد هوش هیجانی، بعد خودکنتری و بعد خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند. نتایج همچنین حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود داشته و از ابعاد فرهنگ سازمانی، بعد همسانی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گیری می شود که هر چه افراد از هوش هیجانی بیشتری در سازمان برخوردار باشند و فرهنگ سازمان نیز در سطح مطلوبی باشد، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان افزایش پیدا می کند.
_||_