ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود
الموضوعات :غلامرضا رئیسی خیرآبادی 1 , فریبا کریمی 2 , نرگس سعیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران.
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 - عضو هیات علمی و استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ،اصفهان ،ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه ریزی درسی, خانواده, فضای مجازی, مسئولیت پذیری, ویژگیهای دانشآموز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان آموزش ابتدایی و روانشناسان آموزش و پرورش بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با مشارکت کنندگان به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع دادهها به تعداد 15 نفر ادامه یافت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران، معلمان و کارشناسان دوره ابتدایی کشور بودند که از بین آنها به صورت تصادفی چند مرحله ای تعداد 480 نفر انتخاب گردید. ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل محتوای کیفی، آسیبها در زمینه مسئولیت پذیری دانشآموزان ابتدایی شناسایی و پس از تأیید روایی محتوایی لاوشه، پرسشنامه 77 گویهای برمبنای آن طراحی و با روش پیمایشی و استفاده از تحلیل عامل تأییدی الگوی مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی اعتباریابی گردید. جهت روایی گویههای پرسشنامه از دو معیار روایی همگرا و روایی افتراقی و برای پایایی ابزارها از دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و نرمافزارSmart PLS استفاده شده است با توجه به کدگذاری یافتههای حاصل از مصاحبه با اساتید و صاحبنظران، مسئولیت پذیری دانشآموزان دوره ابتدایی در شش بعد شناسایی شد. شاخصهای الگو از برازش مطلوبی برخوردار بودند.
_||_