شناسایی مولفههای علوم شناختی موثر بر مدل نظام آموزشی (مطالعه موردی: مراکز پیشدبستانی)
الموضوعات :رویا فتحی 1 , سید رسول حسینی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دماوند،
2 - استادیار دانشگاه فرهنگیان، مدیریت آموزشی، تهران، ایران
3 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
الکلمات المفتاحية: نظام آموزش و پرورش, ارتقاء درسپژوهی, آموزش و پرورش ابتدایی, درسپژوهی ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای علوم شناختی موثر بر مدل نظام آموزشی (مطالعه موردی: مراکز پیشدبستانی) است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش کمی صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد. لذا بر همین اساس، تعداد 292 نفر از مدیران، معلمان و کارکنان مراکز پیشدبستانی در نظام آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. پس از انجام پژوهش نتایج نشان داد که مولفههای: آموزش شناختی، ویژگیهای روانشناختی، مشاوره تحصیلی شناختی، سبک رهبری و مدیریت، محتوای آموزش شناختی، فضا و تجهیزات آموزشی، و در نهایت روشهای آموزش با رویکرد شناختی؛ تحت عنوان مولفههای نظام آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی در مراکز پیشدبستانی؛ مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت.
_||_