طراحی الگوی برنامهریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد هوش تجاری (یک مطالعه کیفی مبتنی بر نظریه بنیادی)
الموضوعات :احد بنار 1 , علی رضائیان 2 , عزیزالله معماریانی 3 , علی معینی 4
1 - مدیریت دولتی
دانشکده مدیریت
واحد تهران مرکزی
دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - دانشکده علوم مهندسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: "هوشمندی", "هوش تجاری", "طراحی الگو", "نظریه داده بنیاد", "برنامهریزی",
ملخص المقالة :
مدیریت علمی در سازمانها نیازمند طراحی الگوی مناسب برنامهریزی است که بتواند سازمان را هوشمندانه به اهدافش برساند. طراحی الگوی برنامهریزی جهت اتخاذ تصمیمات با حداقل خطا و با استفاده هوشمند از دادهها، اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی مناسب و موثر برنامهریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای این منظور، با بهرهگیری از رویکرد پژوهش اکتشافی و با استفاده از روش تحقیق کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد و با نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 13 نفر از خبرگان، الگوی برنامهریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبتنی بر هوش تجاری طراحی شد. بر اساس کدگذاریهای انجام شده، ابتدا 193 کدهای اولیه تحقیق تعیین شد. سپس 2 مفهوم(طبقه اصلی) و 27 مقوله(طبقه فرعی) مشخص شدند. سپس با گدگذاری انتخابی و دستهبندی تجمیعی مقولهها، 4 جز اصلی الگو تعیین و روابط بین آنها مشخص و سطوح کاربری آنها تعیین گردید. در نهایت الگوی طراحی شده با استفاده از روشهای علمی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار گرفت و کیفیت آن تایید شد و پیشنهادات جهت پژوهشهای آتی ارائه گردید.
_||_