ساخت و اعتباریابی یک محتوای آموزشی انگیزش-محور با هدف افزایش رفتار صرفهجویی برق
الموضوعات :مراد عبدی ورمزان 1 , محمدنقی فراهانی 2 , حمید خانی پور 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار صرفه جویی برق, انگیزش, محتوای آموزشی, اعتباریابی.,
ملخص المقالة :
رفتار صرفهجویی برق یکی از راهکارهای مهم در کاهش مصرف برق است. هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی یک محتوای آموزشی برای آموزش رفتار صرفهجویی برق بود. برای این منظور در گام اول از مقالات منتشر شده در تارنماهای علمی در بین سالهای 2010 تا 2020 مرتبط با رفتار صرفهجویی برق استفاده شد. نمونه مورد بررسی شامل 103 مقاله بود که با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد مطالعه قرار گرفتند. با استفاده از روش تحلیل مضمون ۴۲۲ مفهوم پایه استخراج شد که در قالب 17 مضمون سازماندهنده طبقهبندیشده و همگی مضمون فراگیر رفتار صرفهجویی برق را تشکیل میدادند. در گام دوم یافتههای حاصل از بررسی مقالات با ارکان مدل پیشنهادی عبدیورمزان و همکاران (1399 و 1401) ترکیب و شبکه مضامین مشتمل بر یافتههای گام اول و مدل مذکور ترسیم گردید. در گام سوم، یک محتوای آموزشی با پوشش مضامین استخراج شده و ارکان مدل پیشنهادی عبدیورمزان و همکاران (1399 و 1401) تهیه گردید. در گام چهارم برای تعیین شاخص روایی محتوا و ضریب نسبی روایی محتوا، از نظر 28 نفر از متخصصان حوزههای مرتبط استفاده شد. در گام پنجم، محتوای آموزشی از طریق مصاحبه با 6 نفر از صاحبنظران در حوزه آموزش و روانشناسی اجتماعی مورد بررسی مجدد قرار گرفت. نتایج نشان داد که محتوای آموزشی انگیزش-محور رفتار صرفهجویی برق از اعتبار لازم برخوردار است. این برنامه میتواند به عنوان یک منبع جامع و ابزاری کارآمد در آموزش رفتار صرفهجویی برق مورد استفاده نهادها و متولیان امر باشد.