ارائه مدل سبک رهبری خدمتگزار در جهت تعالی آموزش و پرورش استان تهران
الموضوعات :جعفر عسکری دئفه 1 , محمد صالحی 2 , رضا یوسفی سعیدآبادی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - عضوهیئت علمی گروه مدیریت آموزشی واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: بهرهوری, تعالی سازمانی, رهبری خدمتگزار, نوعدوستی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل سبک رهبری خدمتگزار در جهت تعالی آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی و به لحاظ روش پژوهش ، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزشوپرورش بودند. همچنین، جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل، کلیه روسا و معاونین و مسئولین واحدهای ادارات آموزشوپرورش و مدیران مدارس استان تهران بودند که تعداد 780 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز از مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای رهبری خدمتگزار شامل خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، نوعدوستی، تعامل، تعادل کار و زندگی، آیندهنگری و اخلاقگرایی و مؤلفههای تعالی سازمانی شامل رهبری، خطمشی ؛ کارکنان ؛ مشارکت ؛ فرایندها ؛ نتایج مشتریان؛ نتایج کارکنان؛ نتایج حاصل از جامعه؛ نتایج کلیدی بر اساس عملکرد؛ یادگیری؛ نوآوری؛ بهرهوری؛ مورد شناسایی قرار گرفت.
_||_