طراحی مدل تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی
الموضوعات :حبیب کمری 1 , محمد نوریان 2 , نادر سلیمانی 3 , عصمت مسعودی ندوشن 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه گرمسار
4 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: استراتژی, مدیریت استراتژیک, برنامهریزی استراتژیک, تفکر استراتژیک و دانشگاه جامع علمی کاربردی,
ملخص المقالة :
امروزه نبود تفکر استراتژیک یکی از کمبودهای اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان شناسایی فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر با روش ترکیبی (کیفی و کمی) بهمنظور طراحی الگوی تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور انجامشده و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران آموزشهای مهارتی و علمی کاربردی شاغل در دانشگاه و حوزههای صنعت بوده، از تکنیک دلفی (لیکرت 7 درجه) استفادهشده و منابع گردآوری اطلاعات شامل تجربه، مصاحبه با صاحبنظران و مرور پژوهشهایی است که در سنوات اخیر در موضوع تفکر استراتژیک در داخل و خارج از ایران انجامشده است. بر این اساس تعداد 82 مفهوم تفکر استراتژیک شناسایی شد که درنهایت پس از طی 4 مرحله تکنیک دلفی تعداد مفاهیم نهایی به 61 مفهوم رسید. حاصل تحلیلها و استفاده از نرمافزار spssبرای تحلیل دادهها، استخراج یک الگوی مفهومی در حوزه مطالعات تفکر استراتژیک مدیران حول 4 بعد، فردی، سازمانی، شهودی و دید سیستمی ، 11 مؤلفه و 61 مفهوم است. پیشنهاد میشود که الگوی مفهومی معرفیشده در این پژوهش در مراحل بعدی از طریق معادلات ساختاری اعتباربخشی شود.
_||_