سنجش و مقایسه میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی و آمؤزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ی. تهران ایران
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان نوجوان, پرسشنامه خردمندی, تیزهوش, خردمندی, عوامل هشتگانه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر سنجش و مقایسه خردمندی دانشآموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی است. این مطالعه به لحاظ هدف جزء پژوهشهای توسعهای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان تیزهوش و عادی دورۀ اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونهگیری از روش تصادفی خوشهای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامۀ سنجش میزان خردمندی دانشآموزان نوجوان (WMQ) به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که شاخص میانگین در گروه تیزهوش بیشترازگروه عادی است و دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر، نمره بالاتری در پرسشنامه شاخص-های رفتاری خردمندی دارند. عوامل هشت گانه با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانستهاند 494/71 درصد از واریانس گویهها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 895/0 محاسبه شد. هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان میدهد پرسشنامه برای سنجش خردمندی دانش آموزان از کفایت لازم برخوردار است.