شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی (در سازمان های غیر انتفاعی ایران)*
الموضوعات : پژوهش اجتماعیعلی نورپور 1 , پرویز ساکتی 2 , حبیب اله طاهرپور کلانتری 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز
3 - استادیار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی اجتماعی, سازمان های غیر انتفاعی, عوامل موثر بر کارآفرینی اجتماع,
ملخص المقالة :
کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر کارآفرینی اجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشور است. جامعه آماری اول این پژوهش 100 نفر از مدیران و کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی برای اثبات فرض اول تحقیق و جامعه آماری دوم نیز شامل 16 نفر از صاحب نظران برای اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر کارآفرینی اجتماعی می باشد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی –همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل همبستگی کانونی و در ادامه فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که 13 عامل بر کارآفرینی اجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی ایران تاثیر دارند که در بین عوامل مذکور، ویژگی ها، ارزش ها و رفتار رهبران استراتژیک و ماموریت چشم انداز محور به ترتیب بیشترین و محیط اجتماعی مناسب و محیط اقتصادی مناسب کمترین نقش را دارا می باشند.
_||_