مدلها و استراتژی مهارتمحورِ نظام آموزش مجازی در دانشگاه جامع علمی- کاربردی
الموضوعات : پژوهش اجتماعی
1 - استادیار دانشگاه جامع علمی -کاریردی
الکلمات المفتاحية: استراتژی, مدلها, مهارتمحور, نظام آموزش مجازی, دانشگاه جامع علمی- کاربردی,
ملخص المقالة :
ظهور جامعۀ اطلاعاتی، نظام آموزش عالی را با پرسش های اساسی مواجه ساخته است. شبکۀ جهانی وب و اینترنت، روش های نوآورانه و انقلابی را در آموزش، ایجاد کرده اند. فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، روش های یادگیری و در کل، چگونه زیستن را تغییر داده و طرق جدیدی را برای تبادل دانش و اطلاعات، عرضه داشته اند. این فناوری ها می توانند در جهت تقویت یا جایگزینی نظام های آموزش عالی موجود، مورد استفاده قرار گیرد. براین اساس، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اصلی را در ارتقای کیفیت آموزش عالی، ایفا می کند و پایه ی مزیت رقابتی پایدار برای مؤسسات آموزش عالی به طور اعم و دانشگاه علمی- کاربردی به طور اخص به شمار می رود. چنانکه دانشگاه علمی- کاربردی در راستای توسعۀ نظام آموزش مجازی، گام های اساسی مستحکم تری بردارند، پیش بایست حرکت به سوی دانشگاه کیفی و نهایتاً تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش عالی، میسرتر خواهد شد. دانشگاه کیفی شده در راستای بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، میتواند هرچه بیشتر محصولات کیفیتر تربیت نماید، محصولاتی که به بهبود؛ روابط، نظامها، ساختارها و فرایندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه خود، کمک نمایند. در مقالۀ حاضر که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، تلاش شده است تا با بهره گیری از منابع و مطالعات کتابخانه ای معتبر در این زمینه، به ارائه ی مدل ها و استراتژی مهارت محورِ نظام آموزش مجازی در نظام آموزش عالی با رویکرد دانشگاه جامع علمی- کاربردی پرداخته شود.
_||_