رابطه بین وجدان کاری و رضایت شغلی با بهرهوری معلمان (مورد مطالعه: دورة اول و دوم متوسطه شهرستان ساوه)
الموضوعات :رقیه نژادی پیله رود 1 , بهزاد شوقی 2
1 - سایر
2 - سایر
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, : وجدان کاری, انگیزش, وظیفهشناسی, بهرهوری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وجدان کاری و رضایت شغلی با بهرهوری معلمان دورة اول و دوم متوسطه شهرستان ساوه بود. روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. در این پژوهش جامعه آماری 850 نفر از معلمان دورة اول و دوم متوسطه شهرستان ساوه بود که از بین آنان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 265 معلم به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه وجدان کاری عسگریان و جوادپورشیروان (1391)؛ رضایت شغلی وایزوزوران و همکاران (1998) وبهرهوری هرسی و گلداسمیت (1980)استفاده شد. به منظور سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر یک از پرسشنامهها بالای 0.7 به دست آمد، همچنین به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامهها به تائید متخصصان مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رضایت شغلی و وجدان کاری(خویشتن داری، تلاش برای موفقیت، وظیفه شناسی و نظم و ترتیب) با بهرهوری معلمان دورة اول و دوم متوسطه شهرستان ساوه رابطه معنادار وجود دارد.