تحلیل رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین مدیران استانداری خراسان رضوی و قابلیت های کارآفرینی کارکنان
الموضوعات :حمید رحیمی 1 , مبینا غربا 2 , اکرم دهباشی 3 , رضا رأفتی 4
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
3 - کارشناس پژوهش وزارت کشو
4 -
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, تحلیل پوششی دادها, آنتروپی شانون, تاپسیس,
ملخص المقالة :
این پژوهش درصدد رفع مشکل فوق از طریق ارائه مدل جامع، برای رتبه بندی مبتنی بر عملکرد در آموزش و پرورش با رویکرد تلفیقی: موردی از مدارس متوسطه نظری، و اجرای آن باشد.با نمونه گیری طبقه ای- خوشه ای انتظارات ذی نفعان کلیدی، شامل دانش آموزان، معلمان، مدیران، اولیا و کارشناسان متوسطه نظری به وسیله مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ با یک سوال (انتظارات شما از مدرسه چیست؟) و تحلیل محتوای جواب ها با رویکرد کارت متوازن احصا گردید. سپس، از طریق گروهی از متخصصان و کارشناسان و مدیران، انتظارات ذینفعان و شاخص های ادبیات مطالعاتی در قالب پرسشنامه محقق ساخته در قالب رویکرد کارت متوازن پاسخ داده شد. نتایج حاصل شده، در قالب مدل جدید کارت امتیازی متوازن، تدوین، خوشه بندی و نام گذاری شدند.این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری پس رویدادی (علی- مقایسه ای) و از جنبه گردآوری دادها برای تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد پیمایشی با استفاده از روش دلفی و در رتبه بندی مدارس از نوع توصیفی- ریاضی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای- میدانی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیرستان های عادی نظری شهری استان قزوین بوده و روش نمونه گیری برای پاسخ گوئی به پرسشنامة تعیین شاخص های عملکرد مدارس، به صورت سرشماری است.. یافته ها: مدل ارزیابی متوازن طراحی شده، تفاوت عمده ای با الگوی کارت امتیازی متوازن دارد. مدل پیشنهادی رتبه بندی مدارس نظری از دو قسمت توصیفی و ریاضی تشکیل شده است. این مدل با بهره گیری از الگوی کارت امتیازی متوازن شکل توسعه یافتۀآن است. براساس یافتههای این مدل میتوان در مورد مناسب بودن متغیرهای مورد بررسی برای سنجش سازهها و احتمالاً کنار گذاشتن خرده مقیاس های بی معنی هر سازه با دقت بسیار بیشتری نسبت به مدل اولیه تصمیم گیری نمود. مقادیر ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب ، نیز در مدل اشباح شده به مقدار قابل قبول رسیده است؛ لذا میتوان پارامتر های برآورد شده در مدل اشباح شده را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از آن جهت تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود. دادههای مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای 96/1 است؛ لذا میتوان هم سویی خرده مقیاس های پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد. این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن عوامل با سازههای نظری است.
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی، رابطه بین سبک رهبری تحولی مدیران و قابلیت های کارآفرینی کارکنان استانداری خراسان رضوی در سال 1394 انجام گرفته است. نوع تحقیق از نظر روش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان استانداری خراسان رضوی به تعداد 610 نفر بود که از این جامعه تعداد 146 نفر کارمند با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق، پرسش نامه سبک رهبری تحولی با 22 سوال و پرسشنامه کارآفرینی با 47 سوال می باشد. که روایی محتوایی و سازه دو پرسش نامه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسش نامه کارآفرینی 93/0 و سبک رهبری تحول آفرین 91/0 برآورد گردید. که در سطح آلفای 1% معنادار بوده و حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه گیری است. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار spss16 در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش در سطح آمار توصیفی از میانگین مولفه های کارآفرینی بالاتر از حد متوسط است. در سطح 95% بین سبک رهبری تحول گرا مدیران و کارآفرینی کارکنان استانداری خراسان رضوی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین ضریب رگرسیون نشان داد سبک رهبری تحول گرا قابلیت تبیین و پیش بینی کارآفرینی کارکنان را دارد و می تواند در مدل رگرسیونی قرار گیرد.
منابع
انگلیسی