بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایران
الموضوعات :
نجمه وکیلی
1
,
شهرزاد صارمی
2
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 18 السبت , جمادى الأولى, 1437
تاريخ التأكيد : 02 الإثنين , شعبان, 1437
تاريخ الإصدار : 02 الثلاثاء , رمضان, 1437
الکلمات المفتاحية:
یادگیری سازمانی,
واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی,
معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر سعی دارد رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می دهند که 300 نفر بودند و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 169 نفر بدست آمد. روش جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ دنیسون و پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران بود. روش تجزیه وتحلیل با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون صورت پذیرفته و نتایج آزمون ها نشان داد بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد.
المصادر:
منابع
فارسی
پورصادق، ناصر و همکاران، (1389). "ارزیابی تاثیر متغیرهای فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی با منطق فازی"، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری.
جواهری کامل م، کوثر نشان م، (1388). "بررسی رابطه بین رهبری، فرهنگ سازمانی، فعالیت سازمان یادگیرنده و رضایت شغلی کارکنان"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 25، مهر و آبان.
دیویس ا، 1373. مدیریتفرهنگسازمانی، ترجمۀ ناصر میرسپاسی، چاپ اول.
سینا ح، قلتاش ع، صالحی م، جاودانی م، (1390). "بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال هفتم، شماره اول، زمستان.
طوسی م،( 1372). فرهنگ سازمانی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
مبلی ز، اسرایی زاده س، (1389). رابطه فرهنگ سازمانی با تعهد شغلی معلمان زن دوره راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
ممی زاده جعفر،( 1376). "فرهنگ شالوده سازمان"، ماهنامه علمی – آموزشی تدبیر در زمینه مدیریت، شماره 61، اردیبهشت.
نژاد ایرانی فرهاد، (1381). مدیریتخلاقیتونوآوریدرسازمان ها، چاپ اول، ارومیه: انتشارات پیک سبحان.
References
Akgun AE, Keskin H, Byrne JC, Aren S (2007). Emotional and learning capability and their impact on product innovativeness and firm performance, Technovation, 27, 501-513.
Algera, Gheva, (2008). AKnowledge Management refrence model, Journal of Knowledge Management. vol 6(5), 321.
Argyris Chris, (1997). Learning and teaching: A theory of action perspective, Journal of Management Education. 21(1), 9-27.
Argyris C, Schon D (1998). Organizational Earning, II: Theory, method & practice. Reading, ma, Addision Wesley.
Fayol, liels, (2000). Is higher education ready for knowledge management, International Journal of Education Management? Vol. 14, No.7.
Graham CM. (2006). OrganizationalLearning, Entrepreneurship and Evaluative Inquiry Mechanisms of Small – Size Business Enterprises, University of Arkansas Thesis, PP.13-16.
Lamsa T. (2008). Knowledge creation and organizational learning in communities of Practice: An empirical analysis of a healthcare organizational, 10-20.
Templiton, Lonnqvist A, (2007). Investigating the value and efficiency of intellectual capital, journal of intellectual capital. vol.8, No.2, 1938.
Yalmaz, organ, (2008). Walterman RH, 1982. In search of excellence, lesson from run companies, New York, Harper & Row.
Yang. (2007). Assessing knowledge management initiative Successes as a function of organization culture (Dissertation Abstract D.Se), The George Washington University.