بررسی میزان و عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال 1393
الموضوعات :
معصومه صفری
1
,
محمد ربیعی
2
,
نسیرین مصباح
3
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
تاريخ الإرسال : 21 الأحد , رمضان, 1437
تاريخ التأكيد : 06 الجمعة , محرم, 1438
تاريخ الإصدار : 21 السبت , محرم, 1438
الکلمات المفتاحية:
واژگان کلیدی: انطباق پذیری مسیر شغلی,
دغدغه,
کنترل,
کنجکاوی و اعتماد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال 1393 انجام گرفت، به این منظور 1057 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به پرسشنامه انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس پاسخ دادند؛ و چهار بعد از ابعاد انطباق پذیری شغلی دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد و عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از روش آماری میانگین، انحراف معیار و شاخص تحلیل واریانس جهت بررسی تفاوت بین ابعاد انطباق پذیری مسیر شغلی با عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرارگرفت؛ تفاوت معناداری بین ابعاد انطباق پذیری شغلی با عوامل مرتبط بدست آمد. نتایج توصیفی ابعاد انطباق پذیر شغلی دانشجویان بیانگر این بود که حدود 49 درصد دانشجویان دغدغه بالا دارند وحدود 3/43 درصد دانشجویان کنترل بالا دارند و حدود 3/53 درصد دانشجویان کنجکاوی بالا دارند و حدود 4/47 درصد از دانشجویان اعتماد بالا در مسیر شغلی خود دارند و در کل حدود 2/50 درصد دانشجویان از انطباق پذیری شغلی بالایی برخوردار بودند.تفاوت میزان ابعاد انطباق پذیری شغلی باجنسیت (دختر و پسر) بررسی و نشان داد که دختران دغدغه بیشتری نسبت به پسران دارند و تفاوت بین آنها معنادار بود، میزان ابعاد انطباق پذیری شغلی با سن، تفاوت معناداری نشان نداد. می توان از این نتایج در رشد و ارتقاء سطح انطباق پذیری شغلی دانشجویان استفاده نمود.
المصادر:
منابع
فارسی
سمیعی، فاطمه ؛ باغبان ایران ؛ عابدی محمد رضا و حسینیان سیمین .(1390). نظریه های مشاوره مسیر شغلی(مسیر تکامل انتخاب شغل). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
سوانسون ، ج . فواد، ن . (1381) . نظریه های شغلی و کاربرد. ترجمه موسوی، رقیه . تهران :اصلح .
References
Brown, D.Broods, L. & Associates (1996) career cheice and development (3 rd .ed). San Francisoo. Jossey - Bass.
McMahon, M., Watson, M., & Bimrose, J. (2012). Career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older women. Journal of vocational behavior, 80, 762-768.
Parsons, F (1909). Choosing a vocation. Boston: Horghton - Miffin.
Parsons, F. (1909). Choosing a vocation. New York: Agathon Press.
Savechas ,M.l. (1995 ) Current theoretical issues in vocational psychology :convergence , divergence , and schism , in Walsh , W.B.& Osipow , S.H.( Eds ) Handbook of Vocational Psychology : Theory , Research and Practice , ( 2nd Edn Mahwah , New Jersey ,Lawrence Erlbaum Associatcs , pp1- 34.
Savechas, M.l. (1997) Constructivist Career Counseling: Models and Methods, in Advances in personal Construct Psychology, 4, p149 – 182.
Savechas, M.l. (2001).A developmental perspective on vocational vehaviour: vocational Guidance, 1 (1-2), 49 – 57.
Savechas, M.l. (2002). Career construction: A developmental theory of vocational behavior .InD. Brown ( Ed ) , Career choice and development ( 4 th ed , pp. 149 – 205 ) . San Francisco: Jossey – Bass.
Savechas, M.l. (2007). Career an adaptability: an integrative construct for life – span quartly, 45(3), 247-259.
Savechas, M.l. (2007). Jnternationalisation of counseling psychology .Constructing cross-national consensus and collavoration. Applied Psychology: An International Review, 56(1), 182- 188.
Saveckas, M.L. (1997) .Career adaptability: An integrative construet for life – space theory. Career Development Quarterly, 45, 247 – 259.
Savickas ,M.L.(2002) .Career construction :A developmental theory of Vocational behavior .InD. Broun & Associates (Eds) ,Career choice and development ( 4 th ed , pp. 149 – 205 ).
Savickas, M. L. (1997). Adaptability: An integrative construct for life-span, life-space theory. Career Development Quarterly, 45, 247-259.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In R. W. Lent, & S. D. Brown (Eds), career development and counseling: putting theory and research to work (pp. 42- 70). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M. L., Porfeli, E. J. (2012). Career adapt-ability scale: construction, reliability and measurement equivalence across 13 countries. Journal of vocational behavior. 80, 661-673.