ساماندهی و نیازسنجی رشتههای فنیوحرفهای در شهرستان ارومیه
الموضوعات :
گلاله آتشسیرو
1
,
محمد حسنی
2
,
میرنجف موسوی
3
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
تاريخ الإرسال : 15 الإثنين , رجب, 1436
تاريخ التأكيد : 15 الأربعاء , شوال, 1437
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , ذو القعدة, 1436
الکلمات المفتاحية:
نیازسنجی,
کلید واژه ها: ساماندهی,
رشتههای فنیوحرفهای,
شهرستان ارومیه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به ساماندهی و نیازسنجی شاخه فنیوحرفهای در شهرستان ارومیه میپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر، معلمان و کارفرمایان مرد و زن شهرستان ارومیه است که مشتمل بر 3434 دانشآموز، 333 نفر عوامل اجرایی و تعداد نامعلوم کارفرمایان است. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان 322 دانشآموز برآورد و تعداد 20 معلم و 10 کارفرما بنابه نظر اساتید به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته با در نظر گرفتن روایی و پایایی مشتمل بر 35 سؤال بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از t تک متغیره، تحلیل واریانس یکراهه، tدو نمونة مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت موجود رشتههای فنیوحرفهای در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. معلمان نسبت به دانشآموزان نگرش مثبتتری دارند و بین نگرش معلمان با کارفرمایان، دانشآموزان با کارفرمایان و دانشآموزان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. همچنین اولویت رشتهها از دیدگاه گروههای مورد مطالعه، جمعبندی و مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند تا ضمن شناخت نیازهای جامعه مورد مطالعه موجبات آمایش رشتههای فنیوحرفهای فراهم آید.
المصادر:
منابع
فارسی
امین بیدختی، ع ا. (1383). نقش آموزش های فنیوحرفهای در توسعه خوداشتغالی در استان سمنان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال چهارم، شمارة شانزدهم، صص 37- 50.
جمالفر، س. (1376). آموزش فنیوحرفهای: گرایش و طرز تلقی دانش آموزان از آن در آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، طرح پژوهشی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی.
حسن فامیان، م. (1378). میزان همسویی آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار، شورای تحقیقات ادارة کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، ص 108.
حسینینسب، د. (1371). بررسی میزان کارآیی رشتههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش با توجه به نیاز جامعه در استان آذربایجان شرقی، فصلنامة تعلیم و تربیت، شمارة 20، صص 95- 86.
حولهکیان، س. (1380). بررسی راههای جذب دانشآموزان مستعد به هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش استان همدان در سال تحصیلی 80- 79. شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان همدان.
خلاقی، ع ا. (1381). اصلاح آموزشهای فنیوحرفهای ایران: درسهایی از آموزشهای فنیوحرفهای استرالیا. مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران، پژوهشگاه تعلیم و تربیت
زیباکلام مفرد، ف. (1364). مقایسه و بررسی تطبیقی آموزشهای فنیوحرفهای در ایران و هندوستان، پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی.
سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور؛ (1387)، مدرنیزه کردن آموزشهای فنیوحرفهای مؤسسات خدمات مشاوره ای. BIBB.
صفارحیدری ثابت، ح. (1370). بررسی تطبیقی نظام آموزش و پرورش فنیوحرفهای ایران و ژاپن، پایاننامة کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
عبدالهی، ش. سعادتمند، ز. (1390). بررسی تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با عناصر برنامه درسی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال پنجم، شمارة 3، صص100- 81.
فرشاد، م. (1374). بررسی رابطه آموزشهای رسمی فنیوحرفهای با اشتغال فارغ التحصیلان سالهای 1363 تا 1368 هنرستانها، ، وزارت آموزش و پرورش، طرح پژوهشی مرکز تحقیقات آموزشی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت، تهران.
کریمی، م. (1375). بررسی ارتباط آموزش های فنیوحرفهای رسمی با نیازهای بازارکار از نظر هنرجویان، مدیران و مسئولین صنایع در استان آذربایجان شرقی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
کیانمهر، م ع. (1385). آموزشهای فنیوحرفهای و تناسب آن با نیازهای اقتصادی کشور، نشریه تعاون، شمارة 180، پیاپی 269، شهریور 1385.
مامشریفی، ا. (1389). آسیبشناسی هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش و ارائه الگوی توسعه کمی و کیفی این هنرستانها در استان آذربایجانغربی، طرح پژوهشی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، ص 5.
مهرعلی زاده، ی. نائلی، م ع. (1381). پیامدهای جهانی شدن بر برنامهریزی آموزشی دانشگاهی در ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شریف، سال هجدهم، دورة جدید، بهار.
نعمتالله، م. (1390). ضرورت تحول در آموزشهای فنیوحرفهای، دورة ششم، شماره 4، ص30.
نویدی، ا. محمدی، س. (1390). برنامه آموزشهای مهارتی در شاخه کاردانش، رشد آموزش فنی و حرفهای، دوره ششم، شماره 4، ص 45.
انگلیسی
Hannan. F.D. (2003). The role of Education in Labor Market Changes. Journal of education.10, 23-26.
Price, D. (2009). Job active group grow on base the Curriculum of Vocational and technical Education and adapt With Development, the journal of education and training, vol41, Isso2, Page 79-97.