ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه ها از دیدگاه معلمان براساس رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) مطالعه موردی (مدرسه های شهر مریوان
الموضوعات :
فاطمه هوشیار
1
,
ناصر شیربیگی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان
دانشیار دانشگاه کردستان
استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
تاريخ الإرسال : 04 الخميس , رمضان, 1437
تاريخ التأكيد : 04 الخميس , رمضان, 1437
تاريخ الإصدار : 22 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1438
الکلمات المفتاحية:
ارزیابی عملکرد,
دیدگاه رشد و یادگیری,
دیدگاه ذی نفعان,
دیدگاه مالی,
دیدگاه فرایندهای داخلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه های شهرستان مریوان براساس رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش با توجه با اینکه از نظرات افراد مورد بررسی با پرسشنامه استفاده شده است، توصیفی – ارزشیابی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر همة معلمان زن و مرد شهر مریوان در سال تحصیلی 95-94 در این شهر مشغول به خدمت بودند که بنا بر نظر کارشناسان اداره آموزش و پرورش به تعداد 1960 نفر است. برای انتخاب نمونه آماری در تحقیق حاضر، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به نسبت تعداد معلمان زن و مرد انتخاب شده است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 321 محاسبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامة محقق ساخته بود. این پرسشنامه دارای 68 گویه است و برحسب طیف لیکرت درجه بندی شده بود. تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد، که در سطح آمار استنباطی از آماره کلموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال بودن داده ها و در آماره تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه های شهرستان مریوان بر اساس دیدگاه رشد و یادگیری، دیدگاه ذی نفعان، دیدگاه مالی مناسب است. همچنین نتایج تحلیل فریدمن نشان داد که دیدگاه داخلی مدیران در اولویت اول؛ دیدگاه رشد و یادگیری در اولویت دوم؛ دیدگاه ذینفعان در اولویت سوم و دیدگاه مالی در اولویت چهارم قرار می گیرد.
المصادر:
انصاری جابری، م . (1388)، ارزیابی تربیت مربی کرج با استفاده از الگوی تعالی سازمانی EFQM، پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز تربیت مربی کرج.
ایدی، م .، پیرزادیان، م .، نامدار جویمی، احسان (۱۳۹۴). ارزیابی عملکرد اداری دانشگاه دولتی ایلام بر اساس کارت امتیازی متوازن مورد مطالعه، کارکنان دانشگاه دولتی ایلام ، همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، گرگان، گروه آموزش و پژوهش شرکت مهندسی عمران بنای تدبیر، مرکز آموزش علمی و کاربردی هلال احمر استان گلستان.
پل آر. نیون.، مترجمان: بختیاری، پ و صنم اله.، قلی و خزاعی.، آ.، مشایخی، شیما (1386). ارزیابی متوازن – گام به گام (راهنمای طراحی و پیاده سازی). تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
دراکر، پ ا. (1393). چالش های مدیریت در سده 21 ویرایش (ابوالقاسم معینی) مترجم محمود طلوع، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
رابرت اس، کاپلان.، نورتن ، د، پی . (1391). سازمان های استراتژی محور. مترجم: پرویز بختیاری، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
رحمانی، ا. (1392). ارزیابی عملکرد مدرسه های با مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC) و تحلیلی پوششی داده های بازه ایی (idea). کنفرانس بین المللی مدیریت، چالش ها و راهکارها. (صص. 8 – 1). شیراز. http://www.civilica.com/Paper-ICMM01-ICMM01_0420.html
سرمدی، م ، ر .، صیف، م ح (1390). مدیریت فرایند آموزش. تهران: انتشارات پیام نور.
شیرازی، ع (1392). مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق و کاربرد. تهران: نشر مهربان.
ﻗﺎﺳﻤﯽ، ا ر.، اﺣﻤﺪی، ح (1392). ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣؤﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﺎرت اﻣﺘﯿﺎزی ﻣﺘﻮازن و روش ﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎره ﮔﺮوﻫﯽ. ﻣﺠﻠﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش در ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ، (10)، 49-38.
غفاری، م (۱۳۹۴). ارزیابی عملکرد سازمان براساس کارت امتیازی متوازن مطالعه موردی مدرسه های ابتدایی سما غرب استان مازندران. سومین همایش ملی مدرسه فردا، چالوس، دانشکده فنی و حرفه ای سما واحد چالوس.
http://www.civilica.com/Paper-CHALOUSSAMA03-CHALOUSSAMA03_023.html
موسی خانی، م؛ حمیدی، ناصر و نجفی، ز (1389). اولویت بندی عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش با استفاده از فنون تصمیم گیری چندگانه (تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و تخصیص خطی بردا). فصلنامه نوآوری های آموزشی، 34 (9)، 155-128.
مهاجران، ب.، قلعه ای، علیر ضا.، رحمانی، ع (1394). مدل جامع ارزیابی عملکرد مدرسه ها با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن- تحلیل پوششی داده ها. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز. سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی،
http://www.civilica.com/Paper-NDMCONFT03-NDMCONFT03_141.html
نعمتی زاده، س.، نجم الدینی، ن (۱۳۹۱). استفاده از کارت امتیازی متوازن در سازمان های آموزشی. کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری. گرگان: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان، http://www.civilica .com /Paper-CAFM01-CAFM01_062 . html
مقیمی، م.، رمضانی، م (۱۳۹۰). پژوهشنامه مدیریت، تهران: انتشارات راهدان.
_||_
انگلیسی
Bernardin, H. J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3 dition. New York: Mc GrawHill.
Byars, L.I & Rue, L.W. (2008). Human Resource Management: 9th Edition. New York: McGrawHill.
Condon, C, Clifford, M (2009). Measuring Principal Performance". How Rigorous are publicly available principal Performance Assessment Instruments?
Fooladvand. M. & YarMahmoodian. M. H. & shahtalebi, S (2015). The applications strategic planning and balanced scorecard Modeling in enhance of higher education. procedia- social and behavioral science 186.pp (950-954).
Houng, Y, W. & Yi-Kuei, L.& Chi-Hsiang, C. (2015). Performance evaluating of extension education centers in universities based on the balanced scorecard. Evaluating and program planning 34 (37-50).
Ivancevich, J. M. (2007). Human Resource Management. New York: Mc GrawHill.
Kaplan, R. S, (1994), Devising Balanced Scorecard Matched To Business Strege, Planning Review.
Noe, R.A, Hollenbeck, J. R, Gerhurt, B & Wright, P.M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc Graw Hill.
Snell, S. A & Bohlander, G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company.
Tohidi, H, Jafari, A, Azimi Afshar, A. (2010). Using balanced scorecard in educational organizations. Prosedia social and behavioral sciences 2. 5544 – 5548.
Turki Alolah; Rodney A.stewart, kriengsak panuwanich, sheriff Mohamed; determining the causal relationship among balanced scorecard prespectives on school safety performance: Accident Analysis and preventatio 68 (2014) 57 – 74.
Yuksel, H. Coskun, A (2013). Strategy focused schools: an implementation of the balanced scorecard in provision of educational services. Procedia – social and behavioral science, 106.2450 – 2459.