مقایسه هنجار استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی
2 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, واژههای کلیدی: هنجار, راهبردهای مطالعه و یادگیری,
ملخص المقالة :
چکیده: استراتژیهای یادگیری یک موضوع مهمی است که توجه بسیاری از محققان را در دهههای اخیر به خود جلب کرده است. به این ترتیب این تحقیق نیز با هدف مقایسه هنجار استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است.نوع تحقیق همبستگی و جامعهی آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و حجم نمونه بر اساس فرمول نسبت 386 نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI)مورد اندازهگیری قرار گرفت. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه سه مؤلفه اصلی مهارت، اشتیاق و خودنظمدهی باپیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری در گروههای مختلف آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که هر سه مؤلفه اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری داشتند و سه مؤلفه اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری در بین گروههای مختلف آموزشی دانشجویان متفاوت بودند و نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دختر و پسر در چندین حیطه متفاوت بودند، همچنین نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوتهای قابل ملاحظهای دارند.
منابع انگلیسی
Albaili, M. A. (1997). Differences among low-, average- and high-achieving college students on learning and study strategies, Educational Psychology, 17(1&2), 171-177.
Cano, F., (2006). An in-depth analysis of the learning and study strategies inventory (LASSI). Educational and Psychological Measurement, 66(6), 1023-1038.
Cubukcu, F., (2007). Cross-cultural differences in learning strategies and study-skills, PORTA LINGUARUM, 8, 99-116.
Downing, K., Shin, W. K. (2007). Gender differences in cognitive functioning, City University of Hong Kong, Hong Kong S.A.R. Institute of Textiles and Clothing, Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong S.A.R.,available at: http://www.apera08.nie.edu.sg/proceedings/1.27. pdf.
Haynes, N. M., Comer, J. P., & Hamilton-Lee, M., (1988). Gender and achievement status differences on learning factors among black high school students. Journal of Educational Research, 81(4), 233-237.
Kovach, K., Wilgosh, L. R. (1999). Learning and study strategies, and performance anxiety in postsecondary students with learning disabilities: A preliminary study. J. P. Das Developmental Disabilities Centre.
Murray, B., (1998). Getting smart about learning is her lesson, Claire Ellen Weinstein's notion of strategic learning has enjoyed growing acceptance in higher education. American Psychological Association (APA) online, 29(4).
Office of Educational Services, Learning Assistance Center (LAC), Division of Student Affairs & Services, (2003). Helping students become more strategic learners: University of Cincinnati Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) User Manual.
Patterson, Y. M., & Edwards, M. C. (2009). The utility of an effective study program intervention for improving the study skills of at risk college students: An exploratory study, Chicago State University, Paper Presented to Adult Higher Education Alliance 2009 Annual Conference Chicago, Illinois October 6-9.
Prus J., et al. (1995). The Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) as a predictor of first year college academic success. Journal of Freshman Year Experience, 7(2), pp 7-26.
Rachal, K. C., Daigle, S., & Rachal, W. S. (2007). Learning problems reported by college students: Are they using learning strategies? Journal of Instructional Psychology. Retrieved from http://www.accessmylibrary.com
Serin, O., Serinb, N. B., Sahinc, F. S. (2009). Factors affecting the learning and studying strategies, and locus of control of the trainee teachers. World Conference on Educational Sciences, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1: 1127–1136.
Shih, C. C., Chiang, D. A., Lai, S. W., & Huc, Y. W. (2009). Applying hybrid data mining techniques to web-based self-assessment system of Study and Learning Strategies Inventory. Expert Systems with Applications, 36, 5523–5532.
Weinstein, C. E., Ridley, D. S., Dahl, T., & Weber, E. S. (1989). Helping students develop strategies for effective learning. Educational Leadership, 17-19. Retrieved from http://www.ascd.org/ASCD/pdf/ journals/ed_lead/el_198812_ weinstein pdf.
Weinstein, C. E., Palmer, D. R. (2002). User's manual for those administering the Learning and Study Strategies Inventory (2nd ed.). H&H Publishing Company, Inc.
Wongswadlwat, J. (2003). The effects of learning and study strategies on academic achievement. Thai Journal of Development Administration, 43(3), 207-237.