مقایسه هنجار استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی
2 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده: استراتژیهای یادگیری یک موضوع مهمی است که توجه بسیاری از محققان را در دهههای اخیر به خود جلب کرده است. به این ترتیب این تحقیق نیز با هدف مقایسه هنجار استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است.نوع تحقیق همبستگی و جامعهی آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و حجم نمونه بر اساس فرمول نسبت 386 نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI)مورد اندازهگیری قرار گرفت. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه سه مؤلفه اصلی مهارت، اشتیاق و خودنظمدهی باپیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری در گروههای مختلف آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که هر سه مؤلفه اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری داشتند و سه مؤلفه اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری در بین گروههای مختلف آموزشی دانشجویان متفاوت بودند و نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دختر و پسر در چندین حیطه متفاوت بودند، همچنین نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوتهای قابل ملاحظهای دارند.
