بررسی رابطه بین شادکامی و قدرت ریسک مدیران مدارس ابتدایی با خلاقیت آنان در شهرستان شاهین دژ
الموضوعات :
عارفه شکری
1
,
صادق ملکی آوارسین
2
1 -
2 - عضو هیات علمی
تاريخ الإرسال : 06 الجمعة , محرم, 1438
تاريخ التأكيد : 15 الأربعاء , ربيع الأول, 1438
تاريخ الإصدار : 01 الجمعة , ربيع الثاني, 1438
الکلمات المفتاحية:
خلاقیت,
مدارس ابتدایی,
واژگان کلیدی: شادکامی,
قدرت ریسک,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین شادکامی و قدرت ریسک مدیران مدارس ابتدایی با خلاقیت آنان در شهرستان شاهین دژ در سالتحصیلی 95-1394انجام گرفت. جامعه آماری شامل 85 نفر مدیر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 70 نفر به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه خلاقیت شغلی، احساس شادکامی آرگایل و هیلز و قدرت ریسک اندرستندینک یورسلف استفاده گردید و پایایی آن ها بترتیب837/0، 797/0 و 714/0 بدست آمد. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که: بین شادکامی و مولفه های آن (خود پندارنده، رضایت از زندگی، روانی آماده، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) با قدرت ریسک مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان شاهین دژ رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. بین شادکامی و مولفه های آن (خود پندارنده، رضایت از زندگی، روانی آماده، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) و قدرت ریسک با خلاقیت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان شاهین دژ رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
المصادر:
منابع
فارسی
احمد پورداریانی، م. (1380). کارآفرینی «تعاریف، نظریات و الگوها». تهران: انتشارات پردیس.
اسماعیل نژاد آهنگرانی، م. (1391). اصول مفاهیم مدیریت ریسک. تهران: انتشارات روابط عمومی بانک سینا.
انصاری، ا.، غضنفری،ا.، فرهمندیان، م. و مکوندی، آ. (1392). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر شادی در محیط کار شرکت ملی حفاری ایران. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال هفتم، شماره (20) ، بهار 1392.
بیات، ا. و یعقوبی، ا. (1393). بررسی رابطه بین عزتنفس با شادکامی و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 92-1391. نشریه علوم نوآوری و خلاقیت، دوره 3،شماره 4: 164-147.
پیرخائفی، ع. (1383). عوامل کم توجهی به خلاقیت در دانشگاهها و شیوه های ارتقای آن. فصلنامة خلاقیت و نوآوری، شماره 7: 17-29
خضری، ط. (1388). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با خلاقیت و نوآوری معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان سردشتدر سالتحصیلی 88-1387. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
خلیفه، ع.م. (1378). بررسی روانشناختی تحول ارزشها. ترجمه سید حسین سیدی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
خورشیدی،ع. (1381). رفتار والدین و تربیت فرزندان.تهران:نشریسطرون.
راعی، ر. و سعیدی، ع.(1387). مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک. تهران: انتشارات سمت.
زارعی، حسن (1373). خلاقیت و نوآوری. مجله دانش مدیریت، شماره 1: 14
ساعتچی، م. (1374). روانشناسی کاربردی برای مدیران. تهران: نشر ویرایش.
ساعتچی، م.؛ کامکاری، ک. و عسکریان، م. (1390). آزمونهای روانشناختی. تهران: انتشارات ویرایش.
· سلمان پور، ا. (1392). ارتباط سبک یادگیری سرعت شناختی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در سال تحصیلی 91-92، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد چالوس، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
جعفری، س.ا.؛ عابدی، م.ر.؛ لیاقتدار، م.ج (1383). شادمانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان و عوامل موثر برآن. فصلنامه علمی-پژوهشی طب و تزکیه، سال سیزدهم، شماره 3، پاییز 1383: 23-15.
شیخ الاسلامی، ر.؛ نجاتی، ع. و احمدی، س. (1390). پیش بینیمؤلفه هایشادکامیزنانمتأهلازطریقعزتنفسوروابط زناشویی. زن در فرهنگ و هنر، دوره 3، شماره 1، پاییز13900: 54-39.
عبدالهی، م. (1393). بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر احساس شادکامی و مسئولیتپذیری معلمان مدارس دوره اول و دوم متوسطه (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهرستان سردشت). پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.
غفوری ،ف.؛ اشرف گنجویی، ف.، دهقان، آ.ا. و حسینی ، س.م. (1388). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی. مدیریت ورزشی، شمارة 2 : 215 -234
ظهور، ع. و فکری، ع. (1382). وضعیت شادابی دانشجویان دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه ارمغان دانش، سال هشـتم، شـماره 30: 71-64.
کار، ا. (1391). روان شناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندی های انسان. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند و باقر ثنائی، کرج: نشر سخن.
محمد کاظمی، ر.؛ جعفری مقدم، س. و سهیلی، س. (1391). شناسایی میزان تأثیر جو سازمانی بر نوآوری. توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، تابستان 1391: 86 -67
موون، ج. و مینور، م. (1388). رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیرونی. ترجمه ی عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، تهران: انتشارات اتحاد جهان نو.
نیکنامی،م.؛ پورظهیر، ع.ت.؛ دلاور، ع. و غفاری مجلج، م. (1389). طراحی و ارزیابی مدل علّی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال اول، شماره اول: 28-1.
ویلیامز، چ.آ. و هاینز، ر. (1385). مدیریت ریسک. داور ونوس و حجتالله گودرزی، تهران: نگاه دانش.
References
Andripoulos, C.(2001). Determinants of organizational creativity: A literature review. Management decision; 39(10), 834-840. review.
Argyle, M., & Lu, L., (2001). The psychology of happiness. London: Rutledge.
Chamorro-Premuzic, T., Bennett, B., & Furnham, A., (2007). The happy personality: Mediational role of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 42, 1633-1639
Cheng, H., & Furnham, (2007). Personality, self-esteem, and demographic predictions of happiness and depression. Personality and Individual Differences. 34, 921-942.
Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1980). The influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 38(4), 668-678.
Diener, E., Suh, E., Lucas, R. E., & Smith, H. L., (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 278-302.
Fuchs, A. and Richards, A. (2006). Tourist destination Perception: The case of Israel, Journal of Hospitality & Leisure Marketing; 14(2), 83-108.
Gremlin, B. (2003). Students Satisfied. Retrieved February 21, 2013. from: http://www.cwra.edu/orgs/observer/opro3/index/head 01.
Jeremy, P.W(2005). The vital role of creativity in academic departments. BJU, International. 96(3), 254-256.
Kerr, m. (2006). Creative inspiring workplaces by putting humour to work. Retrieved February 21, 2013 from: http://www.mikekerr.com/meet-michael-kerr.
Lyubomirsky, s., Sheldon, k.m., & Schkade, d., (2005). Pursuing happiness: the architecture of sustainable change. The General psychology. 9(2). 111-131.
Mading, H., (1962). Lessons to be learnt from a Decade of Discussion on Performance Indicators, International Journal of Institutional Management in Higher Education.