تاثیر خرد سازمانی بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی
الموضوعات :
فرزانه شاهرخی
1
,
امیر نویدی
2
,
بهزاد شوقی
3
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
3 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 18 الثلاثاء , ربيع الأول, 1437
تاريخ التأكيد : 21 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1437
تاريخ الإصدار : 06 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1437
الکلمات المفتاحية:
اثربخشی,
واژگان کلیدی: خرد سازمانی,
مدیریت هیجانات,
الهام بخشی,
مهارت زندگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر خرد سازمانی بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی در سال 1394 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 137 نفر از کلیه کارکنان شامل مدیران، معاونان و کارمندان آموزش و پرورش استان مرکزی بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 101 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006) و پرسشنامه استاندارد اثربخشی کارکنان ندایی و همکاران (2012) انجام گرفت.. در نهایت یافته های پژوهش تأثیر خرد سازمانی و مولفه های آن شامل خودشناسی، مدیریت هیجانات، نوع دوستی، الهام بخشی، قضاوت، دانش زندگی، مهارت زندگی و تمایل به یادگیری را بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی مورد تأیید قرار داد.
المصادر:
منابع
فارسی
بیرامی، محمد؛ استبصاری، فرهاد و بهمنی، صادق. (1393). ارتقای بهره وری و تعالی سازمانی با تأکید بر بهسازی مهارت های انسانی مدیران. کنفرانس بین المللی مدیریت چالش ها و راهکارها.
پرهیزکار، کمال (1388). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: انتشارات آگاه.
خانلو، رضا (1394). شناسایی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی مدیریت بر عملکرد کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
عابدی، ابراهیم (1388). بررسی میزان اثربخشی ساز و کارهای ارزشیابی مدیران و کارکنان در سازمان آموزش و پرورش استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم انسانی.
عیوض زاده، اسماعیل و معینیان، داود (1389). تأثیر مدیریت منابع انسانی بر بهبود اثربخشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره بیست و هفتم، صص 306-279.
طبرسا، غلامعلی و غفوری، داود (1387). بررسی و تجزیه و تحلیل میزان اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد جدید کارکنان دولت (مورد مطالعه در ستاد مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی). فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره4، صص 225-200.
فرهادی، احمد (1393). طرحی برای تحول در سازمان زون خرد؛ در منابع انسانی. نشریه الکترونیکی صدخبر، کد خبر ۲۰۵۲۷۳.
موسوی، محمد؛ محمدعلی سرلک، سعید عابسی، مرتضی مرادی (1392). سنجش و ارزیابی خرد سازمانی و مدیریتی در سطوح مختلف سازمانهای دولتی با نگرشی به ابعاد فلسفی. فصلنامه بهبود مدیریت، شماره 21، پاییز 1392 ص 141.
مهدی زاده، مهران، درستکار احمدی، ناهید، رمضانیان، محمدرحیم (1392). طراحی مدل مفهومی تصمیم گیری مشارکتی به عنوان راهبردی جهت بهبود نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان در زندگی کاری (مورد مطالعه: کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت). پژوهشنامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 9، ص115.
یداللهی فارسی، جهانگیر و زهرا کلاته ایی (1391). جایگاه تجاری سازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمده مدل های تجاری سازی در حوزه صنایع پیشرفته. فصلنامه رشد فناوری، شماره 33، زمستان 1391 ص 26.
References
Brown, S. C., & Greene, J. A. (2006). The Wisdom Development Scale (WDS): Translating the conceptual to the concrete. Journal of College Student Development,47, 1-19.
Buckley, P. J., & Carter, M. J. (2004). A formal analysis of knowledge combination in multinational enterprises. Journal of International Business Studies, 35(5), 371-384.
Chatterjee, S., Moody, G. D., Lowry, P. B., Chakraborty, S., & Hardin, A. (2015). Strategic Relevance of Organizational Virtues Enabled by Information Technology in Organizational Innovation. Journal of Management Information Systems, Forthcoming.
De-Castro, M., Delgado-Verde, G., López-Sáez, M., & Navas-López, J. E. (2011). Towards ‘an intellectual capital-based view of the firm’: origins and nature. Journal of business ethics, 98(4), 649-662.
Ekmekçi, A. K., Teraman, S. B. S., & Acar, P. (2014). Wisdom and Management: A Conceptual Study on Wisdom Management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1199-1204.
Gygax, M., & Fitzgerald, S. (2011). Enriching the positive organizational behavior framework with wisdom. International Journal of Business Research, 11(2), 23–41.
Intezari, A., & Pauleen, D. J. (2014). Management Wisdom in Perspective: Are You Virtuous Enough to Succeed in Volatile Times?. Journal of business ethics, 120(3), 393-404.
Jiao, D., & Yao, K. (2015). An interest rate model in uncertain environment. Soft Computing, 19(3), 775-780.
Kessler, E. H. (2006). Organizational Wisdom Human, Managerial, And Strategic Implications. Group & Organization Management, 31(3), 296-299.
Nedaee, Tahereh, Khalil, Alavi and Zahra, Nobakht, Ramezani, (2012)., Employees’ Effectiveness, World Applied Sciences Journal 18 (10): 1400-1411.
Rooney, D., McKenna, B., & Liesch, P. (2010). Wisdom and management in the knowledge economy. New York: Routledge.
Solansky, S. T. (2014). To fear foolishness for the sake of wisdom: A message to leaders. Journal of business ethics, 122(1), 39-51.
Son, L. N. (2014). A Proposed Model for Firm’s Technological Capability Assessment under Uncertain Environment. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN, 2278-3075.
Sook Eo, Yong, Young-Hae Kim, Nae-Young Le (2014). Path Analysis of Empowerment and Work Effectiveness among Staff Nurses, Asian Nursing Research, Volume 8, Issue 1, March 2014, Pages 42–48.
Sternberg, R. J. (2003). WICS: A model of leadership in organizations. Academy of Management Learning and Education, 2(4), 386–401.
Stevens, R. P. (2011). Maximizing Lead Generation: The Complete Guide for B2B Marketers. Pearson Education.
Yang, S. (2011). Wisdom displayed through leadership: Exploring leadership-related wisdom. Leadership Quarterly, 22, 616–632.