شناسایی مولفههای شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه-های آزاد اسلامی ایران
الموضوعات :بدری شاه طالبی 1 , بدری شاه طالبی 2 , محمد حسین یارمحمدیان 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیئت علمی - دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
الکلمات المفتاحية: شایستگی های مدیران, دانشگاه آینده, ارزش آفرین, تعالیگ را, پیشران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی ایران به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در فاز اول (کیفی) از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش آن شامل منابع دسته اول بانک های اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی2000 تا 2017 در حوزه مطالعات شایستگی های مدیران آینده بود. جهت جمع آوری مضامین اولیه، به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور به روش متوالی تعداد 134 عنوان مقاله و کتاب داخلی-خارجی مورد مطالعه قرارگرفت که با این تعداد محقق به اشباع نظری رسید. پس از کدگذاری و دسته بندی 100 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش کیفی و کمی انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی مضامین 85/0 برآورد شد. شبکه مضامین مشتمل بر 3 مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه ترسیم گردید. در فازدوم (کمی)، محیط پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی جامع ایران، به تعداد 11554 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارپژوهش سیاهه 100 گویه ای محقق ساخته بود و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تایید شد، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی، و سنجش پایایی آن بااستفاده از آلفای کرونباخ انجام شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از 75/0 گزارش شدند که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرف های مضامین پایه است. با توجه به شاخص های برازش مدل، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. شایستگی های ارزش آفرین، تعالی گرا و پیشران با بار عاملی 97/0، 94/0 و 92/0 به ترتیب از بیشترین اثر تبیین کنندگی در این الگو برخوردار بوده اند.
الوانی، س.، اردلان، ا.، و محمدی فاتح، ا. (1395). طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره گیری از دیدگاه امام خامنه ای (مد ظله العالی). فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 1(23)، 30-1.
پورعزت، ع.، فتحی، ف.، و قاسمی، ف. (1395). تصویرپردازی از کتابخانه های تعالی گرا و دانش مبنا در امتداد توسعه نسل های جدید دانشگاه. فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 51(4)، 13-37.
حبیبی رضائی، م.، و سیاه منصوری، ی. (91). تحقق دانشگاه های نسل سوم از رهگذر توسعه مراکز رشد دانشگاهی. نشاء علم، 3(1)، 43-49.
رنجبر، م.، خائف الهی ، ا.، دانایی فرد، ح.، و فانی، ع. (1392). ارزیابی الگوی شایستگی های مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23(109)، 104-113.
قربان نژاد، پ.، و عیسی خانی، ا. (1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه تطبیقی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 5(1)، 37-48.
_||_- Arabha, A., Zandilak, M., & Barasoud, M.)2015( A Comparative Study on Different Management Competency Theories Based on Behavioral Aims. Management and Administrative Sciences Review577-568;.(3)4
- ATTRIDE-STIRLING, J. (2011). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, -405-385,(3)1..
- Cornish , E. (2005). Futuring: The Exploration of the Future. World Future Society.
- Dabic, M., Gonzalez-Loureiro, M., & Daim, T.(2015).Unraveling the attitudes on entrepreneurial universities: The case of Croatian and Spanish universities. Technology in Society.178-167,42.
- Etzkowitz, H. .(2008).The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action. New York: Routledge.
- Fatkullina, F., Morozkina, E., & Suleimanova, A. .(2015). Modern higher education: problems and perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences577-571,(214).
- Fischer, S., Oget, D., & Cavalluc, D. (2016).. The evaluation of creativity from the perspective of subject matter and training in higher education: Issues, constraints and limitations. Thinking Skills and Creativity, 123- 135(19).
- Heijer, A.(2012) Managing the university campus: Exploring future models and supporting today’s decisions. Delft University of Technolog. Netherlands: OECD.
- Mohd Noor, K., & Dola, K. (2009). Job Competencies for Malaysian Managers in Higher Education Institution. Asian Journal of Management and Humanity Sciences. 240-226.
- Ott, M., Baca, E., Cisneros, J., & Bates, E. (2014).. A competency-based approach to the master’s degree preparation of higher education professionals. Journal of Case Studies in Accreditation and Assessment. .4.
- Pawłowski , K .)2009)). The ‘Fourth Generation University’ as a Creator of the Local and Regional Development. Higher Education in Europe.
- 51(1)34-64.
- Sharma, E. (2015). Role of Higher Education Institutions towards developing the Human Capital of the world through competency mapping. Journal of Business Economics and Management Sciences9-1m(1)2.