نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجیگری رفتارهای کاری نوآورانه
الموضوعات :
احسان عظیم پور
1
,
سهیلا جلیلیان
2
1 - دانشجوی دکتری
2 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 06 السبت , ربيع الثاني, 1437
تاريخ التأكيد : 09 السبت , رجب, 1437
تاريخ الإصدار : 02 الإثنين , شعبان, 1437
الکلمات المفتاحية:
معلمان,
عملکرد شغلی,
واژگان کلیدی: سرسختی شغلی,
رفتارهای کاری نوآورانه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه بود. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خوی تشکیل میدادند که از بین آنها 306 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی شغلی مورنوجیمز، رودریگز مونوز، هرناندز، بلانکو (2014)، پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه کراس(2004) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون(1990) بود. دادههای حاصل با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای Spss ویرایش 16 و AMOS ویرایش 22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای رفتارهای کاری نوآوری و سرسختی شغلی اثر مستقیم معنادار و متغیر سرسختی شغلی اثر غیر مستقیم معنادار بر روی عملکرد شغلی دارند. همچنین اثر مستقیم سرسختی شغلی بر روی رفتارهای کاری نوآورانه از لحاظ آماری معنادار بود. به علاوه رفتارهای کاری نوآورانه شغلی توانست به عنوان نقش میانجی در رابطه بین سرسختی شغلی و عملکرد شغلی معلمان وارد مدل شود. در نهایت نیز مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح، برازش مطلوب را با دادههای تجربی پژوهش داشت.
المصادر:
منابع
فارسی
اکبری بلوطبنگان، الف؛ رضایی، ع؛ محمدیفر، م؛ نجفی، م و اکبری بلوطبنگان، الف.(1394). ویژگیهایروانسنجیفرمکوتاهپرسشنامهسرسختیشغلی. مرکزتحقیقاتمراقبت هایپرستاریدانشگاهعلومپزشکیایران (نشریه پرستاری ایران). 28( 94-93)، 65-55.
اسدی، ب؛ زارعی، ح؛ حوریان، غ و یونسی، م. (1394). نقش پیشبینی کنندگی سرسختی روانشناختی، انگیزه پیشرفت و نگرش معنوی در رضایتمندی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر همدان. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
بدری گرگری، ر، مصرآبادی، ج، پلنگی، م و فتحی، ر.(1391). ساختارعاملیپرسشنامهیفرسودگیتحصیلیبااستفادهازتحلیل عاملیتأییدیدردانشآموزانمتوسطه. فصلنامهی اندازهگیری تربیتی. 3(7). 180-163.
تابع بردبار، ف؛ کاظمی، س و رنجبران، ج.( 1389). رابطهی سلامت روان و عملکرد شغلی براساس ویژگیهای شخصیتی معلمان در راستای پیشنهاد یک مدل علّی. مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، 1(2)، 23-13.
حقیقی، ج؛ عطاری، ی؛ رحیمی، س و سلیمانی نیا، ل. (1389). رابطۀ سرسختی و مؤلفههای آن با سلامت روانی در دانشجویان پسر دورۀ کارشناسی دانشگاه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 3و4. 49-35.
سامخانیان، م؛ جهانیان، ر و مرتضایی، الف. (1381). خلاقیت و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی. تهران: اسپند هنر.
سینا، ح؛ کریمزاده، ص؛ ناظم، ف و احمدی، ع. (1392). ارائه مدل ساختاری پیشبینی فرسودگی شغلی مدیران آموزش عالی برحسب کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی و مدیریت دانش. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره4، زمستان93، صص40- 19.
شکرکن، ح؛ نعامی، ع؛ نیسی، ع و مهرابی زاده هنرمند، م.( 1380). بررسی رابطه خوشنودی سازمانی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 8( 3و4)، 22-1.
فرهنگی، ع؛ کیانی، ح و حسینی میقان، س. (1393). بررسی رابطه هوش معنوی، سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی معلمان شهرستان گرگان. اولین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی معنویت و سلامت.
قاسمزاده علیشاهی، الف؛ مهدی، ع و ملکی مرشت، م.(1393). نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9(35). 152-131.
مقیمی، ع.(1390). پژوهشنامه مدیریت، انتشارات ترمه: تهران.
نعامی، ع؛ تقیپور، الف؛ و نیسی، ع. (1390). رابطهیفرهنگ سازمانیباانگیزششغلی،اشتیاقشغلیورفتارهاینوآورانهبامیانجیگری توانمندسازی روانشناختی. علوم رفتاری، 5(4)، 333-325.
نمامیان، ف؛ فیضالهی، ص. (1394). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). مجله فرهنگ ایلام، دوره شانزدهم، شماره 46 و 47. صص 174- 161.
هاشمی، ش و ملایی نژاد، الف. (1389). تحلیل محتوای طرح های برگزیده و نوآورانه اولین همایش نوآوری های آموزشی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 36، صص 149- 129.
یارعلی، خ. (1379). رابطۀ ساده و چندگانۀ سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی با سلامت روانی و جسمانی دبیران زن شهرستان شوشتر، پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
References
Azeem, S.M. (2010). Personality hardiness, job involvementand job burnout among teachers. International Journal of Vocational and Technical Education, 2(3), 36-40.
Bentler, P.M, & Chou, C, (1987). Practical issues in structural modeling, Sociological Methods and Research, 16, 78- 117.
Baldauf, A., & Cravens, D. W. (2002). The Effect of Moderators on the Salesperson Behavior Performance and Salesperson Outcome Performance and Sales Organization Effectiveness. European Journal of Marketing, 36, 1367-1388.
Brooks MV. (2008). Health-related hardiness in individuals with chronic illnesses. Clin Nurs Res.; 17(2):98-117.
Bentler, P.M, (1988). Comparative fit indexes in structural model, Psychological Bulletin, 107,238- 246.
Chan, D.W. (2003). Hardiness and its role in the stressburnoutrelationship among prospective Chineseteachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 19(4), 381-395.
Hystad SW, Eid J, Brevik JI. (2011). Effects of psychological hardiness, job demands, and job control on sickness absence: A prospective study. J Occup Health Psychol.16 (3):265-78.
Kobasa, S.C. (1979). Personality and resistance to illness. American Journal of Community Psychology, 7,413-423.
Krause, D. E. (2004). Influence-based leadership as a determinant of the inclination to innovate and of innovation-related behaviors: An empirical investigation. Leadership Quarterly, 15(1), 79-102.
Kobasa, S.C. (1988).Hardiness.in Lindzey, Thompson, and spring (Eds). Psychology (3rd Ed). New York: Worth publishers.
Lambert, V.A., Lambert, C.E., & Yamase, H. (2003). Psychological hardiness, workplace stress and relatedstress reduction strategies. Nursing & Health Sciences, 5(2), 181-184.
Maddi, S.R (1990). Issues and intervention in stress mastery. In S.H.Friedman(Ed). Personality and Disease.
Morelock, Deborah F., (1994). "A Correlational Study of Hardiness, Health, and Burnout among Teachers in the Sullivan County School System" (1994). Electronic Theses and Dissertations. 27-53.
Moreno-Jiménez B, Rodríguez-Muñoz A, Hernández EG, Blanco LM. (2014). Development and validation of the Occupational Hardiness Questionnaire. Psicothema.26 (2):207-14.
Subramanian S, Vinothkuma M. (2009.). HardinessPersonality, Self-Esteem and Occupational Stress among ITProfessionals.Journal of the Indian Academy of Applied Psychology... 35: 48-56.
Spurlock Jr D. (2008). Work stress, hardiness, and burnout among nursing faculty: ProQuest.
Selamat, N., Samsu, N.Z. & Mustafa Kamalu, N. S. (2013). The impact of organizational climateonteachers’ job performance. Educational research, 2(1), 71-82.
Stoffers, J. M. M. & Heijden, B. I. (2009). Towards an HRM model predicting
Organizational performance by enhancing innovative work behavior: A Study amongDutch SMEs in the Province of Limburg. Business Leadership Review, 6, 1-13.
Van De Ven, A. H., Angle, H. & Poole, M. S. (1989). Research on the management ofinnovation: The Minnesota studies. New York: Oxford University Press.
Woodard CR. (2004). Hardiness and the Concept of Courage. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 56(3), 85-173
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Towarda theory of organizational creativity. Academy of Management Review, 18(2), 293- 321.