روابط ساختاری سبک رهبری اصیل با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان
الموضوعات :مجید مرادی مقدم 1 , سکینه جعفری 2 , مریم نبوی، 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان, رهبری اصیل, اشتیاق شغلی, رفتار سازمانی مثبت,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: اشتیاق شغلی ورفتار سازمانی مثبت از متغیرهای مهم سازمانی میباشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک رهبری اصیل بر اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان دورههای ابتدایی و متوسطهاول در سال تحصیلی 96-1395 میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل تمام معلمان زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش شهر سمنان (1350 نفر) می-باشد. شرکتکنندگان 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی و متوسطه اول (173 نفر معلمان دوره ابتدایی، 107 نفر معلمان دوره متوسطه) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای رهبری اصیل، اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رهبری اصیل با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رهبری اصیل بر اشتیاق شغلی معلمان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اصیل بر رفتار سازمانی مثبت اثر مثبت و معناداری دارد.بحث و نتیجهگیری: رهبری اصیل میتواند اشتیاق شغلی و همچنین رفتارسازمانی مثبت معلمان را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار دهد. همچنین میتوان با افزایش این نوع رهبری در آموزش و پروش باعث افزایش متغیرهای مثبت (اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت) در این سازمان مهم شد.
- الوانی، سید مهدی(1393). بهرهوری در پرتو رفتار سازمانی مثبتگرا. فصل نامه مدیریت بهبود و تحول، (4)8، 6-1.
- باقری، مسلم؛ جاجرمی زاده، محسن و کیانی، مهرداد(1393). طراحی و تبیین الگوی تصمیمگیری مدیران جهادی. فصل نامه علمی پژوهشی چشم انداز مدیریت دولتی، (4)19، 101-86 .
- حاجلو، نادر؛ صبحی قراملکی، ناصر و عامل هوشمند، ربابه (94). پیش بینی کنندههای شخصیتی اشتیاق شغلی دبیران. فصل نامه رهیافتی نو درمدیریت، (6)2، 75-61.
- سپهوند، رضا و محمد یاری، زهره (1395). بررسی نقش شوخ طبعی مدیریتی بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان. فصل نامه مدیریت بهبود و تحول، (80)25، 84-65.
- سیدنقوی، میرعلی وکاهه، مریم. (1393). نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کارکارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 23(76)، 28-1.
- شجاعی، سامره؛ صادقی، منصوره و دنکوب، مرتضی (1395). بررسی رابطهی بین رهبری اصیل با نیت جابجایی با نقش میانجی قلدری سازمانی. فصل نامه مطالعات رفتار سازمانی، (1-5)17، 204-178.
- عباسی، همایون؛ حسینی، مریم؛ کریمی، جواد و حسین آبادی، بهاره (1395). تبیین رابطه ی رهبری اصیل و رفتار شهروند سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اعتماد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، (11)3، 25-19.
- ناستیزایی، ناصر؛ جناآبادی، حسین (1395). رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبت گرا و اشتیاق شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، (8)1، 21-12.
- یوسفی، بهرام؛ عیدی پور، کامران و غلامی، سجاد (1394). ارتباط بین سبک رهبری اصیل با دلبستگی شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، (2)8، 62-58.
_||_- Al Sahi AL Zaabi, M. S., Ahmad, K. Z., & Hossan, C. (2016). Authentic leadership, work engagement and organizational citizenship behaviors in Petroleum Company. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(6), 811-830.
- Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The leadership quarterly, 16(3), 315-338.
- Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The leadership quarterly, 16(3), 315-338.
- Avolio, B. J., & Mhatre, K. H. (2011). Advances in theory and research on authentic leadership. The Oxford handbook of positive organizational scholarship, 773-783.
- Bakker, A. B. (2011). An evidence-based model of work engagement. Current Directions in Psychological Science, 20(4), 265-269.
- Bakker, A. B., & BAL, M. P. (2010). Weekly work engagement and performance: A study among starting teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(1), 189-206.
- Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior, 29(2), 147-154.
- Bakker, A. B., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Taris, T. W. (2008). Work engagement: An emerging concept in occupational health psychology. Work & Stress, 22(3), 187-200.
- Bird, J. J., Chuang, W., Watson, J., & Murray, L. (2012). Teacher and principal perceptions of authentic leadership: Implications for trust, engagement, and intention to return. Journal of School Leadership, 22(3), 425-461.
- Cho, Y. J., & Lewis, G. B. (2012). Turnover intention and turnover behavior implications for retaining federal employees. Review of Public Personnel Administration, 32(1), 4-23.
- Cianci, A. M., Hannah, S. T., Roberts, R. P., & Tsakumis, G. T. (2014). The effects of authentic leadership on followers' ethical decision-making in the face of temptation: An experimental study. The Leadership Quarterly, 25(3), 581-594.
- Cooper-Hakim, A., & Viswesvaran, C. (2005). The construct of work commitment: testing an integrative framework. Psychological bulletin, 131(2), 241.
- Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2002). Trust in leadership: meta-analytic findings and implications for research and practice. Journal of applied psychology, 87(4), 611.
- Furmańczyk, J. (2010). The Cross-cultural Leadership Aspect. Journal of Intercultural Management, 2(2), 67-82.
- Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly, 22(6), 1120-1145.
- Hassan, A., & Ahmed, F. (2011). Authentic leadership, trust and work engagement. International Journal of Human and Social Sciences, 6(3), 164-170.
- Hinojosa, A. S., McCauley, K. D., Randolph-Seng, B., & Gardner, W. L. (2014). Leader and follower attachment styles: Implications for authentic leader–follower relationships. The Leadership Quarterly, 25(3), 595-610.
- Ilies, R., Morgeson, F. P., & Nahrgang, J. D. (2005). Authentic leadership and eudaemonic well-being: Understanding leader–follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16(3), 373-394.
- Jensen, S. M., & Luthans, F. (2006). Entrepreneurs as authentic leaders: Impact on employees' attitudes. Leadership & Organization Development Journal, 27(8), 646-666.
- Joo, B. K., & Nimon, K. (2014). Two of a kind? A canonical correlational study of transformational leadership and authentic leadership. European Journal of Training and Development, 38(6), 570-587.
- Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management journal, 33(4), 692-724.
- Kearney, S. (2015). Reconceptualizing beginning teacher induction as organizational socialization: A situated learning model. Cogent Education, 2(1), 1028713.
- Klassen, R. M., Aldhafri, S., Mansfield, C. F., Purwanto, E., Siu, A. F., Wong, M. W., & Woods-McConney, A. (2012). Teachers’ engagement at work: An international validation study. The Journal of Experimental Education, 80(4), 317-337.
- Kulophas, D., Ruengtrakul, A., & Wongwanich, S. (2014). The Relationships among Authentic Leadership, Teachers’ Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: A Conceptual Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2554-2558.
- Ladkin, D., & Taylor, S. S. (2010). Enacting the ‘true self’: Towards a theory of embodied authentic leadership. The Leadership Quarterly, 21(1), 64-74.
- Laub, J. (2003). From paternalism to the servant organization: Expanding the Organizational Leadership Assessment (OLA) model. In Proceedings of the Servant Leadership Research Roundtable.
- Llorens, S., Schaufeli, W., Bakker, A., & Salanova, M. (2007). Does a positive gain spiral of resources, efficacy beliefs and engagement exist? Computers in human behavior, 23(1), 825-841.
- Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of organizational behavior, 23(6), 695-706.
- Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572.
- Maslach, C., & Leiter, M. P. (2008). Early predictors of job burnout and engagement. Journal of applied psychology, 93(3), 498.
- Meacham, M. A. (2007). Life stories of authentic leaders in higher education administration. ProQuest.
- Norman, S. M., Avolio, B. J., & Luthans, F. (2010). The impact of positivity and transparency on trust in leaders and their perceived effectiveness. The Leadership Quarterly, 21(3), 350-364.
- Penger, S., & Černe, M. (2014). Authentic leadership, employees’ job satisfaction, and work engagement: a hierarchical linear modelling approach. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 27(1), 508-526.
- Rego, A., Sousa, F., Marques, C., & Cunha, M. P. (2012). Authentic leadership promoting employees' psychological capital and creativity. Journal of business research, 65(3), 429-437.
- Salanova, M., Agut, S., & Peiró, J. M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: the mediation of service climate. Journal of applied Psychology, 90(6), 1217.
- Schaufeli, W. (2012). Work engagement: An emerging psychological concept. In 30th International Congress on Occupational Health (March 18-23, 2012). Icoh.
- Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of organizational Behavior, 25(3), 293-315.
- Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire a cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
- Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students a cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481.
- Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
- Schaufeli, W. B., Taris, T. W., & Bakker, A. B. (2006). Dr. Jekyll or Mr. Hyde: On the differences between work engagement and workaholism. Research companion to working time and work addiction, 193-217.
- Sekoere, I. M. (2015). The effect of authentic leadership and psychological capital on work engagement amongst employees in leadership positions at Standard Lesotho Bank (Doctoral dissertation, University of the Free State).
- Seligman, M.E.P and csiketmihaly. (2000).positive psychology: An instruction.American psychologist
- Snyder, C. R. (2005). Teaching: The lessons of hope. Journal of Social and clinical psychology, 24(1), 72-84.
- Spitzmuller, M., & Ilies, R. (2010). Do they [all] see my true self? Leader's relational authenticity and followers' assessments of transformational leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 19(3), 304-332.
- Turner, N., Barling, J., & Zacharatos, A. (2002). Positive psychology at work. Handbook of positive psychology, 52, 715-728.
- Walumbwa, F. O., Luthans, F., Avey, J. B., & Oke, A. (2011). Retracted: Authentically leading groups: The mediating role of collective psychological capital and trust. Journal of organizational behavior, 32(1), 4-24.
- Wang, C., & Bird, J. J. (2011). MULTI-LEVEL MODELING OF PRINCIPAL AUTHENTICITY AND TEACHERS'TRUST AND ENGAGEMENT. Academy of Educational Leadership Journal, 15(4), 125.
- William Stoten, D. (2014). Authentic leadership in English education: what do college teachers tell us? International Journal of Educational Management, 28(5), 510-522.
- Woolley, L., Caza, A., & Levy, L. (2010). Authentic leadership and follower development: Psychological capital, positive work climate, and gender. Journal of Leadership & Organizational Studies, 1548051810382013.
- Yammarino, F. J., Dionne, S. D., Schriesheim, C. A., & Dansereau, F. (2008). Authentic leadership and positive organizational behavior: A meso, multi-level perspective. The Leadership Quarterly, 19(6), 693-707.
- Zhu, W., Avolio, B. J., Riggio, R. E., & Sosik, J. J. (2011). The effect of authentic transformational leadership on follower and group ethics. The Leadership Quarterly, 22(5), 801-817.
- Zwetsloot, G., & Pot, F. (2004). The business value of health management. Journal of Business Ethics, 55(2), 115-124.