بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شاغل در واحدهای مختلف بیمارستان توحید جم
الموضوعات :
سوسن سهامی
1
,
نگار امیری
2
,
عنایت اله حسین زئی
3
1 - عضو هیات علمی
2 -
3 -
تاريخ الإرسال : 26 الخميس , شوال, 1438
تاريخ التأكيد : 19 الأربعاء , صفر, 1439
تاريخ الإصدار : 04 الأربعاء , ربيع الأول, 1439
الکلمات المفتاحية:
فرهنگ سازمانی,
تعهد سازمانی,
کیفیت زندگی کاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی وکیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شاغل در واحدهای مختلف بیمارستان توحید جم انجام گرفته است. بدین منظور نمونه ای به تعداد 200نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون(1991) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(1973) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر(1990) پاسخ دادند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود . تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافته ها نشان داد که مولفه ی تعهد عاطفی با مولفه های پرداخت منصفانه ، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد ، وابستگی اجتماعی ، قانون گرایی، فضای کلی زندگی، یکپارچگی اجتماعی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد هنجاری با مولفه های پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد، وابستگی اجتماعی، قانون گرایی، یکپارچگی اجتماعی، توسعه انسانی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد عقلانی تنها با مولفه ی یکپارچگی اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد . تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مولفه های وابستگی اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند . مولفه ی مشارکتی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند و کیفیت زندگی کاری پیش بین قوی تری نسبت به فرهنگ سازمانی برای تعهد سازمانی می باشد.
المصادر:
آتش پور ، سید حمید ؛ قاسمی ، مجید .(1392). عزتنفسسازمانی،فصلنامه احیا، شماره 45.
ابراهیمی نژاد،مهدی ؛ سلیمیان،محمود.(1386). بررسی رابطه عزت نفس با انگیزه پیشرفت کارکنان، پیام مدیریت،شماره 23و24، 32.
حاجلو ،نادر ؛ صبحی قراملکی ، ناصر ؛ محمدی ، عیسی.(1392). بررسیآزمایشیتاثیرکمالگراییبررویتجربهغروروعزتنفس،نشریهعلومرفتاری ، شماره 24.
رئیسی ،عباس؛ پوراعتمادی، مسعود ؛ جعفریان، هادی.(1392). بررسیرابطهبینعزتنفسورفتارشهروندیسازمانی (مطالعهموردیکارکنانفرماندهیانتظامیاستانبوشهر)، فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی بوشهر،دوره4،شماره15،67-49.
رنجبریان،رسول ؛ موسی پور،نعمت الله ؛ قزل ایاق،محمد.(1384). رابطه بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت کارکنان سازمانهای دولتی.فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 48،87.
زال پور، خدیجه ؛ شهیدی،شهریار؛زرانی،قریبا؛مظاهری،محمدعلی؛ حیدری،محمود.(1394). همدلیونحوهتنظیمهیجانشناختیدرانواعخودشیفتگی، مجله پایش، دوره 14،شماره2، 247-239.
شفرتیز،جی ام و جی استوان،اوت.(1379).تئوری سازمان:اسطوره ها،ترجمه علی پارسائیان،جلد اول،تهران:انتشارات فرزانه،چاپ اول.
شفیعی،حسن؛صفاری نیا، مجید.(1390). خودشیفتگی،عزتنفسوابعادپرخاشگریدرنوجوانان،فرهنگ مشاوره،دوره2،شماره6،147-122.
صادقیان،فاطمه ؛ عابدی،محمدرضا ؛ باغبان،ایران. (1389).بررسی رابطه بین عزت نفس سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه سفلی،فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،دوره دوم،شماره4،116.
صفاری نیا، مجید ؛تدریس تبریزی،معصومه,محتشمی،طیبه؛حسن زاده،پرستو.(1393). تاثیرمولفههایشخصیتجامعهپسندوخودشیفتگیبربهزیستیاجتماعیدرساکنانشهرتهران، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره15،شماره 3، 44-35.
صمدی میارکلائی، حسین ؛ صمدی میارکلائی، حمزه ؛ بابایی، عباس.(1394). رابطۀرفتارشهروندیسازمانیورضایتشغلیدرکارکنانصنایعنساجیجمعیتهلالاحمرجمهوریاسلامیایران، فصلنامۀ علمی- پژوهشی امداد و نجات، سال هفتم، شمارة 1،113-102.
طولابی ،زینب ؛ صمدی، سعید؛ مطهری نژاد، فاطمه.(1392). بررسینقشمیانجیعزتنفسوخودکارآمدیدررابطهبینسبکزندگیاسلامی و سازگاری اجتماعی جوانان شهر مشهد ، مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، شماره 9،132-115.
عاشق آبادی ، پیوند؛ برج علی ، احمد؛ حسین ثابت، فریده.(1394). رابطهعزتنفسوشرمباجلوههایآشکاروپنهانخودشیفتگیدردانشجویان، مطالعات روان شناختی، سال سوم، شماره2.
عسگری زاده ، سیدعلی.(1392). رابطههوشمعنویورفتارشهروندیسازمانیکارکنانبندرامیرآباد، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
علیزاده ، لیلی؛ حسینی ، فاطمه سادات؛ محمد زاده ، حسن.(1394). ارتباطخودشیفتگیوادراکبدنیدرمردانبدنساز، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره11،شماره 21 ،82-75.
قربانی، رحیم؛ عرفانی، سمیه.(1393). بررسیتاثیرویژگیشخصیتیخودشیفتگیمدیرانبرروحیهووفاداریکارکنان، اولین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار.
قلی زاده،محمدرضا.(1389).بررسیتاثیرسبکهایرهبریبررضایتشغلیکارکناننیرویانتظامی،دوماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال هفتم،شماره 28.
مقیمی،سید محمد.(1386). پژوهشنامهمدیریت،تهران،انتشارات ترمه.
میرکمالی ، سید محمد ؛ نارنجی ثانی ، فاطمه.(1387). بررسیرابطهکیفیتزندگیکاریورضایتشغلیبیناعضایهیئتعلمیدانشگاههایتهرانوصنعتیشریف، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،دوره 14،شماره2، 101-71.
وحدانی اسدی ،محمدرضا ؛ تنهای رشوانلو،فرهاد؛ روحانی،زهرا؛ مهدیان،حسن.(1393).نقشپیشبینیکنندگیعواملشخصیتی،عزتنفسوجهتگیریمذهبیدررفتارشهروندیسازمانی، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی،دوره15،شماره1،129-121.
_||_
Appelbaum, S. ,Bartolomucci, N. ,Beaumier, E., Boulanger, J. ,Corrigan, R., Dore, I. ,Girard, C.,Serroni, C.( 2004). "Organizational citizenship behavior: a" case study ofculture,leadership and trust management decision , Vol.42, No.1, PP.13-40.
Avery,R.E., Smillie,L.D.,Fife-Schaw,C.R. (2015). Employee achievement orientations and personality as predictors of job satisfaction facets, Personality and Individual Differences,Vol.76,pp.56-61.
Azadeh,A., Mousavi Ahranjani,P. (2014). The impact of job security, satisfaction and stress on performance assessment and optimization of generation companies,Journal of Loss Prevention in the Process Industries,Vol.32,pp.343-348.
Bienstock, C., Demoranville, W.C., Smith, K. R.(2003).Organizational citizenship behavior and service quality, journal ofservices marketing, Vol .17 No.4، PP. 357-378.
Castro, C., Armario,B., Enrique, M ., David.M.R.(2004) . the influence of employee organizational citizenship Behavior on customer loyalty , international journal of Service industry management , Vol.15 No.1 .
Chen,M.L., Su,Z.Y., Lo,C.L.,Chiu,C.H., Hu,Y.H., Shieh,T.Y. (2014). An empirical study on the factors influencing the turnover intention of dentists in hospitals in Taiwan, Journal of Dental Sciences,Vol. 9,pp.332-344.
Christiansen, N.,Sliter,M., Frost,C.T. (2014). What employees dislike about their jobs: Relationship between personality-based fit and work satisfaction ,Personality and Individual Differences,Vol.71,pp.25-29.
Fahim, H.(2012). Investigating the relationship between organizational citizenship behavior and self-esteem among physical education teachers, Procedia - Social and Behavioral Sciences,vol 46.
Jennifer, K. ,Bosson ,D.(2008). Untangling the Links between Narcissism and Self-esteem: A Theoretical and Empirical Review, Social and Personality Psychology Compass,vol2.
Korkmaz, T., Arpacı.Ebru. (2009. (Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol .1, pp 2432–2435.
Lishchinsky,O., Tsemach,S.(2014). Psychological Empowerment as a Mediator Between Teachers' Perceptions of Authentic Leadership and Their Withdrawal and Citizenship Behaviors, Educational Administration Quarterly,PP.1-38.
Organ, D. ( 1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
Pan,F.C.. (2015). Practical application of importance-performance analysis in determining critical job satisfaction factors of a tourist hotel, Tourism Management,Vol.46,pp.84-91.
Valentine,sean. (2001). Self-Esteem, Cultural Identity, and Generation Status as Determinants of Hispanic Acculturation . Hispanic Journal of Behavioral Sciences ,Vol.23,pp. 460
Zhao.h.,Peng,Z.,Chen,H.(2013). Compulsory Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behavior: The Role of Organizational Identification and Perceived Interactional Justice, the Journal of Psychology, Vol.148, No. 2, PP. 177–196.