رابطه رفتار اطلاع یابی با مؤلفه های خلاقیت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
الموضوعات :
سمیه سادات بطحایی
1
,
منصور ترکیان تبار
2
1 - دانشجو
2 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 15 الإثنين , رجب, 1436
تاريخ التأكيد : 21 الثلاثاء , شوال, 1437
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , ذو القعدة, 1436
الکلمات المفتاحية:
دانشجویان,
خلاقیت,
دانشگاه آزاد اسلامی,
رفتار اطلاع یابی,
گلپایگان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف آگاهی از رابطه رفتار اطلاع یابی با مولفه های خلاقیت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان به انجام رسیده است. روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر پیمایشی – توصیفی است و به دلیل تعیین رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1564 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان بوده که تعداد 308 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های مستخرج از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین رفتار اطلاع یابی دانشجویان و خلاقیت شناختی، رفتار اطلاع یابی و خلاقیت غیرشناختی، رفتار اطلاع یابی دانشجویان و بعد انگیزشی خلاقیت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. میانگین متغیرهای حاصل از آزمون فریدمن نشان می دهد که بعد غیرشناختی خلاقیت با میانگین 34/2، بعد انگیزشی با 95/1 و بعد شناختی 71/1 به ترتیب بیشترین تاثیر را در رفتار اطلاع یابی دانشجویان دارند.
المصادر:
منابع
فارسی
ادهمی، ا، (1383)، اطلاع یابی و رفتار اطلاع یابی چیست؟ فصلنامه اطلاع رسانی، دوره 9، شماره 3 و 4.
البرزی، م. (1391)، مدلی علی از نگرش های خلاقانه مادران بر نگرش های خلاقانه کودکان با واسطه گری باورهای اسنادی، چهارمین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز با رویکردهای آموزشی، مشهد مقدس.
الله کرمی، آ؛ علی آبادی، خ، (1391)، نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 2.
باتلر، پ. (1382)، جنبه های نظری علم کتابداری، ترجمه هوشنگ ابرامی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
جهانی، ج، (1388)، پرورش خلاقیت: از نظریه تا عمل (با معرفی مقیاس x کرنل)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
داورپناه، م ر. (1388). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی الکترونیکی، تهران: نشر چاپار.
رحیمی، غ ر؛ سیدی، م ح، (1389)، کارآفرینی (مدیریت کسب و کار)، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی کلیبر.
سام خانیان، م ر،(1384)، خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی، تهران: اسپند هنر.
طاهزاده موسویان، ص؛ رجبی، غ ر؛ بیگدلی، ز، (1390)، بررسی نقش عوامل مختلف در رفتار اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، دوره سوم، سال هجدهم، شماره8.
گنجی، ح، (1390)، روان شناسی کار، تهران: ساوالان.
لارج، آ؛ هارتلی، ر، (1382)، جستجوی اطلاعات در عصر اطلاعات: اصول و مهارتها: ترجمه زاهد بیگدلی تهران: نشر کتابدار.
ملتفت، ق؛ ساداتی فیروزآبادی، س، (1392)، رابطه ابعاد کمال گرایی با خلاقیت در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال اول، شماره سوم.
نوروزی چاکلی، ع ر، (1388)، عوامل اصلی و مؤثر در رفتار جستجوگران اطلاعات، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 9، شماره 1.
واحدیان، م؛ حسینی خواه، ن، (1391)، بررسی رابطه خلاقیت با راهبردهای مقابله ای دانشجویان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دور دوم، شماره 3.
ویکری، ب ک، (1380)، علم اطلاع رسانی در نظر و عمل، ترجمه عبدالحسین فرج پهلو، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
انگلیسی
Amabile, T. M (1990), within and without you. The Social psychology of creative and beyond, Runco Marck A. Albert(eds), Theories of creativity sage publication London, pp.61-90.
Felltt, G.l, Hewitt, P.L (2006), Positive versus negative perfectionism in psychology: A comment on slade and Owens dual process model. Bhavior Modification (30), 472-495.
Hallahan, K. (2008). Need for cognition as motivation to process publicity and advertising. Journal of Promotion Management, 14 (3), 169-194.
Hennessey, B.A (2003), The Social psychology of creativity ,Scandinavian Journal of Educational psychology(47),253-271
Olatoye, R. A, Akintunde, S. O, Ogunsanya, E.A (2010). Relationship between Creativity and Academic Achievement of Business Administration Students in South Western Polytechnics, Nigeria, an International Multi-Disciplinary Journal, (4), 134-149.
Liu, J., and Zhang, X. (2008). The effect of need for cognition on search performance.Paper presented at American Society for Information Science and Technology (41).
_||_