بررسی رابطه بین رهبری اصیل و جو سازمانی (ملاحظه گری - نفوذوپویایی) در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات
الموضوعات :
هدایت الله داورپناه
1
,
سید علی سیادت
2
,
محمد هادی افشار
3
,
حسین ربیع دولت آبادی
4
1 - دانشجو
2 - عضوهیات علمی
3 - دانشجو
4 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 11 الخميس , رمضان, 1437
تاريخ التأكيد : 02 السبت , ذو الحجة, 1437
تاريخ الإصدار : 21 الخميس , ذو الحجة, 1437
الکلمات المفتاحية:
جوسازمانی,
واژگان کلیدی: رهبری اصیل,
ملاحظه گری,
نفوذ و پویایی,
اصفهان,
هرات,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری-نفوذوپویایی) در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی می باشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات در سال 1394 تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به تعداد 530 محاسبه شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه رهبری اصیل اوولیو و همکاران (2007) و پرسشنامه جوسازمانی هالپین و کرافت (1963) استفاده شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از آمارههای میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون، آزمون T تک نمونه، آزمون T مستقل و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و این دادهها با نرمافزار SPSS13 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرات حاصل از پرسشنامههای رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری - نفوذ و پویایی) در هر دو دانشگاه در حد متوسط به بالابود. نتایج آزمون T مستقل حاکی از آن بود که بین دو دانشگاه اصفهان و هرات ازنظر اعمال رهبری اصیل و جوسازمانی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/00). علاوه بر آن بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری - نفوذ و پویایی) رابطه معنادار و مثبتی مشاهده شد (P=0/00)؛ و در هر دو دانشگاه جوسازمانی، بیشترین همبستگی را با مؤلفههای رهبری اصیل را به ترتیب با شفافیت رابطهای، اخلاقمداری، پردازش متوازن و خودآگاهی داشت. ضمناً تحلیل رگرسیون دادهها حاکی از آن بود که رهبری اصیل تغییرات مربوط به جوسازمانی را پیشبینی مینماید و در بین مؤلفههای رهبری اصیل به ترتیب شفافیت رابطهای، اخلاقمداری و خودآگاهی بیشترین توانایی در پیشبینی تغییرات مربوط به جوسازمانی را داشتهاند و مؤلفه پردازش متوازن قابلیت پیشبینی و تبیین تغییرات جوسازمانی را نداشته است
المصادر:
منابع
فارسی
اشراقی،ح؛کاشف،م. (1389). رابطه جو سازمانی با سبک رهبری مدیران ادارات تربیت بدنی استان اصفهان، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال هشتم، جلد دوم، شماره 16، صفحات38-47.
امین شایان جهرمی،ش؛ احمدی،ع؛ درویش پورفراغه،س. (1388). بررسی رابطه ی میان جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران دوره ی راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت در سال تحصیلی 88-87، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، صفحات 109-130.
بلانچارد،ک؛پال،ه. (1381). مدیریت رفتار سازمانی(کاربرد منابع انسانی)، ترجمه: علی علاقه بند، تهران:امیر کبیر.
پیران نزاد،ع. (1392). رهبری اصیل،سبکی ضروری در مدیریت دانشگاه ها (مطالعه موردی دانشگاه های پیام نور استان های تهران و البرز)، مدیریت در دانشگاه اسلامی 6، سال دوم، شماره 2، صفحات 329-350.
جی آونز،ر. (1998). رفتارسازمانی در آموزش و پرورش، ترجمه دکتر قربانعلی سلیمی؛ احمدعلی فروغی ابری (1382)، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، صفحه 253.
دانایی فرد،ح ؛ مومنی،ن. (1387). تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام علی، استراتژی تئوری داده بنیاد متنی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال چهارم، شماره14، صفحات75-111.
دیویس،ک؛ نیواستورم،ج. (1370). رفتار انسانی در کار (رفتارسازمانی)، ترجمه محمد علی طوسی، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
قاسمی،ا؛ سیادت،س ع. (1383). رابطه جوسازمانی با استرس شغلی و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازدهم، دوره جدید، شماره 8،صفحات 55-64.
گودرزی،ا ؛ گمینیان،و. (1380). اصول،مبانی و نظریه های جوو فرهنگ سازمانی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی،.
میرمحمدی،م؛ رحیمیان،م؛ جلالی،ط. (1391). رهبری اصیل و دلبستگی شغلی: اعتمادبه مثابه متغییرمیانجی، چشم اندازمدیریت دولتی، شماره12، صفحات 15-34.
میرمحمدی،م؛ رحیمیان،م. (1393). بررسی تاثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 18، شماره 3، صفحات181-203.
References
A. Rego, F. Sousa, C. Marques, and M. Cunha.,(2011), Authentic leadership promoting employees` psychological capital and creativity, journal of business research.
A. S. b. Koene, L. W. Vogelaar, and L. S. Joseph.,(2002), Leadership effects on organizational climate and financial performance: Local leadership effect in chain organizations, The Leadership Quarterly, vol. 13, pp. 193-215.
B. J. Avolio, and W. L. Gardner.,(2005), Authentic Leadership Development: Getting to The root of Positive Forms of Leadership, The Leadership Quarterly., vol. 16, no. 3, pp. 315-338.
C. J. Chen. And J. W. Huang.,(2007), How organizational climate and structure affect knowledge management- social interaction perspective, international journal of information management, vol. 27, no. 2, pp. 104-118.
D. Denison.,(1996), What is Difference Organizational Culture and Organizational Climate?:A Native Point of View on 2 Decade of Paradigm Wars, Academy of Management Review, vol. 21, no. 3, pp. 619-654.
D. Mazutis.,(2011), Athentic leadership (book chapter)", Los Angeles: Sage.
M. H. Kernis.,(2003), Toward a Conceptualization of Optimal Self Esteem,Psychological Inquiry, vol. 14, pp. 1-26.
M. Mirkamali.,(1992), Leadership and Management Training,Tehran: Raman Publican; [Persian].
R. D. Pritchard and W.K. Bernard.,(1973), The effects of organizational climate on managerial job performance and job satisfaction, Organizational Behavior and Human Performance, vol. 9, no. 1, pp. 126-146.
R. Ilies, , F. P. .Morgeson, and J. D. Nahrgang.,(2005), Authentic leadership and eudemonic well-being understanding leader-follower outcomes, The Leadership Quarterly, vol. 16, pp. 373-394.
T. Noraei.,(2006), relationship between educational philosophy, management style and organizational climate In Physical Education Schools, Research In Physical Education, vol. 19, pp. 55-70
W. L. Gardner, C. C. Cogliser, K. M. Davis and M. Dickens.,(2011), Authentic leadership: A review of the literature and research agenda, The Leadership Quarterly, vol. 22, pp. 1120-1145.
Y. G. Thompson.,(2009), enhancing employee engagement (master dissertation), Royal roads university, 2009.