تهیه و برازش مدلی برای بررسی تأثیر سبک رهبری توزیعی مدیران بر ابعاد توانمندسازی منابع انسانی در مدرسه های متوسطه شهر سنندج
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: معلمان, توانمندسازی, منابع انسانی, واژه های کلیدی: رهبری توزیعی,
ملخص المقالة :
زمینه: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطة تجربی بین سبک رهبری توزیعی مدیران و توانمندسازی معلمان به منظور توسعة مدلی نظری در این زمینه است. روش: پژوهش حاضر، دارای رویکرد کمی و روش توصیفی- همبستگی است. به این منظور، از بین تمامی دبیران متوسطه ناحیة دو شهر سنندج نمونهای به حجم 234 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل2 پرسشنامة استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد، لذا پرسش نامهها، مورد تحلیل عاملی تأییدی قرار گرفتند و مؤلفههای تأیید شده برای تعیین روابط علی بین متغیرهای نهفته، وارد مدل ساختاری شدند. یافتهها: بررسی روابط بین متغیرها، نتایج نشان داد، سبک رهبری توزیعی مدیران، تأثیر مثبت و معنیداری بر چهار مؤلفة توانمندسازی منابع انسانی دارد. بنابراین مدل مفهومی در سطح بالایی برازش شد. نتایج این پژوهش، اهمیت توجه سبک رهبری توزیعی را، بر توانمندسازی منابع انسانی و در نتیجه افزایش اثربخشی مدارس، نشان میدهد. نتیجهگیری: نتیجه گرفته می شود که سبک رهبری توزیعی مدیران به جهت انعطافپذیری و ایجاد ساختار ارگانیک در مدرسه ها، از ابعاد اساسی و لازم برای توانمندسازی کادر آموزشی و در نتیجه، افزایش اثربخشی در مدرسه ها است.
منابع
فارسی
- الوانی، س م. (1391)؛ مدیریت عمومی، ویراست سوم. تهران: نی.
- بیدختی، ع ا ا، حیدریه، س ع، و رضوانی، م. (1391)؛ عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در دیوان محاسبات کشور و راه کارهای افزایش آن. admin-A-10-1-79-a18c. danesh.dmk.ir
- پاک طینت، ا، و فتحیزاده، ع. (1387)؛ توانمندسازی کارکنان: ضرورت ها و راه کارها. پژوهشگر (مدیریت)، 11،33- 47.
- حجازی، س ی؛ پرداختچی، م ح؛ و شاه پسند، م ر. (1388)؛ رویکردهای توسعة حرفهای معلمان. تهران: دانشگاه تهران.
- · سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ و حجازی، ا. (1390)؛ روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
- شیرازی، ع. (1392)؛ مدیریت آموزشی تئوری، تحقیق و کاربرد. تهران: مهربان نشر.
- صحرانورد، ی. (1390)؛ بررسی وضعیت رهبری فراگیر در مدارس متوسطه شهر سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان.
- طالبیان، ا ر؛ و وفایی، ف. (1388)؛ الگوی جامعه توانمندسازی منابع انسانی. تدبیر،203،16 - 20.
- طبرسا، غ؛ و آهنگر، ن. (1387)؛ توانمندسازی کارکنان: محتوا، ماهیت، روش ها و کارکردها.چشم انداز مدیریت، 29،51-68.
- عامری، م ح. (1388)؛ تبیین رابطة بین مؤلفه های مدیریت مشارکتی به عنوان یک شیوة مؤثر و انگیزش شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. نشریة مدیریت ورزشی،14،1-15.
- عباسیان، ع ال؛ ابولقاسمی، م؛ قهرمانی، م. و پرداختچی، م ح.(1391)؛ بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 3،85-108.
- قاسمی، و. (1389)؛ مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربردAmos Graphics. تهران. جامعه شناسان.
- قره خانی، ح؛ کوزه چیان، ه؛ و احسانی، م. (1387)؛ بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی بر اساس نظریة هرزبرگ. حرکت، 36، 57-71.
- مهاجری، م. (1391)؛ رابطه بین قابلیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان در شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 1(15)،27-48.
- میرزامحمدی، م ح. (1388)؛ مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی آموزشی. تهران: پوران پژوهش.
- میرکمالی، س م. (1389)؛ رهبری و مدیریت آموزشی. (ویرایش سوم). تهران:یسطرون.
- میرکمالی، س م؛ اعلامی، ف؛ و نارنجی ثانی، ف. (1390)؛ بررسی نقش فرهنگ اعتماد در عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 42،31-50.
- ویسی، ا. (1391)؛ بررسی رابطة انگیزش شغلی با سبک های مدیریت کلاس و سبک تدریس معلمان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان های جوانرود و پاوه در سال تحصیلی 91/1390. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
- هداوند، س؛ و صادقیان، ش. (1386)؛ سازه های اثربخش در توان افزایی کارکنان. مجله تدبیر،180، 87-129.
- هرینگتون، د. (1390)؛ تحلیل عاملی تأییدی (ترجمة واحدی،شهرام. مقدم، محمد و قادری پاکدل، پیروز). تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
- یاسینی، ع؛ عباسیان، ع ال، و یاسینی، ط. (1392)؛ نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران. فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،1، 33-50.
انگلیسی
- Bass, B. M., & Avolio B. J. (1990). The implications of transactional and transformational leadership for individual, team, and organizational development. Research in Organizational Change and Development, 4, 231–272.
- Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teacher organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Educationt 20,277-286.
- Bossert, S. T., Dwyer, D. C., Rowan, R., & Lee, G. V. (1982). The instructional management role of the principal. Educational Administration Quarterly, 18(3), 34 – 64.
- Dee, Jay. R., & Duemer, l. (2001). Structural and psychological antecedents of teacher Empowerment.University of Massachusetts.
- Gholami, K., &Tirri, K. (2012 b). The Cultural Dependence of the Ethical Sensitivity Scale Questionnaire: The Case of Iranian Kurdish Teachers. Education Research International, 2012, 1-9.
- Hallinger, P. Heck, R.(2009). Assessing the Contribution of Distributed Leadership to School Improvement and Growth in Math Achievement. American Educational Research Journal. 46 (2) 659-689.
- Hoy, W. K., &Woolfolk, A. E.(1993). Teachers sense of efficacy and the organizational health of schools.Elementary School Journal, 93(4), 355‐ 372.
- Hoy, W.K. & Miskel, C. (2007). Educational Administration: Theory, Research & Practice, New York: McGraw-Hill.
- Leithwood, K., & Jantzi, D. (1999). The relative effects of principal and teacher sources of leadership on student engagement with school. Educational Administration. Quarterl 35, Supplemental (December 1999).
- Leithwood, K., Mascall, B., and Strauss, T. (2009d). What we have learned and where we go fromhere. In: Leithwood, K., Mascall, B., and Strauss, T. (eds), Distributed leadership according to thevidence. New York: Routledge, 269–281.
- MacBeath, J., Oduro, G. K. T. and Waterhouse, J. (2004). Distributed Leadership in Action: A Study of Current Practice in Schools. Nottingham: National College for School Leadership.
- Pearce, C.L. (2004). The future of leadership: combining vertical and shared leadership to Transform knowledge work”, Academy of Management Executive, 18(1), 47-57.
- Shakir, F. J., Issa. J. H & Mustafa. P.O. (2011). Perceptions towards Distributed Leadership in School Improvement. International Journal of Business and Management .6 (10),10 256.
- Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2000). Understanding extra-role behavior in schools: The relationships between job satisfaction, sense of efficacy, and teachers’ extra role behavior. Teaching and Teacher Education, 16, 649–659.
- Speritzer. G. M, (1995).Psycological empowerment in the work place .dimensions, measurement, and validation”, academy of management journal, 38, 442 – 1465.
- Spillane, J. P., J. B. Diamond, and L. Jita. (2003). Leading instruction: The distribution of leadership for instruction. Journal of CurricuilumStidies 35(5): 53343.
- Witziers, B., Bosker, R. J., & Kruger, M. L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational Administration Quarterly, 39, 398.
- Woolfolk. H, and Hoy, W, K. And Kurz, N, M. (2008). Teacher’s academic optimism: Thedevelopmen and test of a new construct.Teaching and Teacher Education,24 ,821-835.