بررسی ارتباط بین سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و شیوههای حل مسأله در دانشجویان
الموضوعات :مهرداد اکبری 1 , عبدالله معتمدی 2
1 - عضو هیات علمی
2 - عغضوهیات علمی
الکلمات المفتاحية: شخصیت, واژه های کلیدی: سبکهای یادگیری, شیوههای حل مسأله,
ملخص المقالة :
چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و شیوه های حل مسأله در دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان خوزستان انجام شد. 300 دانشجو که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، سه پرسش نامه ،سیاهه سبک های یادگیری کلب، آزمون شخصیتی نئو (FFI-NEO) و پرسشنامه جهت گیری مقابل های مشکلات تجزیه شده (cope) را تکمیل نمودند. برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل واریانس چند راهه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد دارای سبک های یادگیری جذب کننده و همگرا در ویژگی روان رنجور خویی با هم تفاوت معناداری داشتند. همچنین افراد دارای سبک یادگیری همگرا و واگرا از یک سو سبک یادگیری جذب کننده و همگرا از سوی دیگر دارای تفاوت معناداری دارند. یافته دیگر این تحقیق تفاوت معنادار در شیوه حل مسأله در بین دانشجویان دارای سبک یادگیری جذب کننده و همگرا بود. نتیجه نهایی این تحقیق وجود ارتباط معنادار بین شیوه های حل مسأله با ویژگی های شخصیتی بود، به گونه ای که افراد روان رنجورخو از شیوه های ناسالم حل مسأله و افراد برون گرا و دارای و دارای ویژگی شخصیتی توافق پذیری و وجدانی بودن از شیوه های سالم حل مسأله استفاده می کنند.
منابع فارسی
امان الهی فرد، ع. (1384). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و عوامل فردی- خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان ادارههای دولتی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز.
باباپور خیرالدین، ج.، رسول زاده طباطبایی، ک.، اژهای، ج. و فتحی آشتیانی، ع. (1382). بررسی رابطه بین شیوههای حل مسأله و سلامت روانشناختی دانشجویان. مجله روانشناسی ، 7 (1)، 16-3.
حقیقی، ج.، زارعی، ا.، شکرکن، ح.، و شهنی ییلاق، م. (1383). مقایسه ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیر هنرمند شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، 11(1و2)، 56-35.
عاشوری، ا.، ملازاده، ج. و محمدی، ن. (1387). اثربخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری در بهبود مهارت های مقابلهای و پیشگیری از عود در افراد معتاد. مجله روان پزشکی و روان شناس بالینی ایران، 4(3)، 281-28.
کیامهر، ج. (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو و بررسی ساختار عاملی آن د بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی.
ملازاده، ج.، منصور، م.، اژهای، ج. و کیامنش، ع. (1381). سبکهای رویاروگر و سازگاری زناشویی در فرزندان شاهد. مجله روان شناسی، 6(3)، 276-255.
همایونی، ع.، کدیور، پ.، و عبدالهی، م. (1385). رابطه بین یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3 (10)، 144-137.
منابع انگلیسی
Busato, V. V., Prins, J. F., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29, 1057-1068.
D’Zurilla, T., & Sheedy, C. F. (1992).The relations between social problem solving ability and subsequent level of academic competence in collage student. Cognitive Therapy and Research, 16(5), 589-599.
Furnham, A. (1996). The big five vs the big four: The relationship between the MBTI and the NEO-PI five factor model of personality. Personality and Individual Differences, 21, 303-307.
Jackson, C., & Lawty-Jones, M. (1996). Explaining the overlap between personality and learning style. Personality and Individual Differences, 20(3), 293-300.
Jaffee, B. W., & D'Zurilla, J. T. (2009).Personality, problem solving, and adolescent substance use. Behavior Therapy, 40, 93–
101.
Kolb, D. A. (1985). Learning style inventory and technical manual. Boston: McBer & Company.
Lithner, J. (2003). Students’ mathematical reasoning in university textbook exercises. Educational Studies in Mathematics, 52, 29–55.
Loo, R. (2004). Kolb's learning styles and learning preferences: Is there a linkage? Educational Psychology, 24(1), 99−108.
McMurran, M., Duggan, C., Christopher, G., & Huband, N. (2007). The relationships between personality disorders and social problem solving in adults. Personality and Individual Differences, 42,145–155.
McMurran, M., Egan, V., & Duggan, C. (2005). Stop & think! Social problem solving therapy with personality disordered offenders. In M. McMurran & J. McGuire (Eds.), Social problem solving and offending: evidence, evaluation and evolution. Chichester: Wiley.
Mc Crea, R. R., & Costa, P. T.(2004). A contemplated revision of NEO Five Factor Inventory. Personality and Individual Differences, 36, 587-596.
Metallidou, P., & Platsidou, M. (2008). Kolb's Learning Style Inventory-1985: Validity issues and relations with metacognitive knowledge about problem-solving strategies. Learning and Individual Differences, 18, 114–119.
Riding, R. J., & Rayner, S. G. (1998). Cognitive styles and learning strategies. London: David Fulton.
Sadler-Smith, E. (2001). The relationship between learning style and cognitive style. Personality and Individual Differences, 30, 609-616.
Shaw, G., & Marlow, N. (1999). The role of student learning styles, gender, attitudes and perceptions on information and communicate on technology assisted learning. Computers & Education, 33, 223-234.
Vollrath, M., Alnaes, R., & Torgersen, S. (2003). Differential effects of coping in mental disorders: A prospective study in psychiatric out-patients. Journal of Clinical Psychology, 59, 1077-1088.
Weber, K. (2005). Problem-solving, proving, and learning: The relationship between problem-solving processes and learning opportunities in the activity of proof construction. Journal of Mathematical Behavior, 24, 351–360.
Willcoxson, L., & Prosser, M. (1996).Kolb's Learning Style Inventory (1985): Review and further study of validity and reliability. British Journal of Educational Psychology, 66, 247−257.