بررسی رابطه بین فرهنگ مشارکتی با مدیریت دانش و تأثیر آنها در توسعه سازمانی
الموضوعات :امید میلانی 1 , محسن فلاح فرامرزی 2 , روح اله باقری مجد 3 , آسیه طیاری فرد 4
1 - دانشگاه ارومیه
2 - دانشگاه ارومیه
3 - دانشگاه ارومیه
4 - دانشگاه ارومیه
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, توسعه سازمانی, فرهنگ مشارکتی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ مشارکتی با مدیریت دانش و تأثیر آن ها در توسعه سازمانی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه است. روش پژوهش مورد نظر از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان (630 نفر) دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-96 بوده که از بین آنها 230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نوناکو و تاکوچی با پایایی (96/0)، پرسشنامه فرهنگ مشارکتی دنیسون با پایایی (90/0) و پرسشنامه توسعه سازمانی لوک و کرافورد با پایایی (95/0) و روایی متخصصان برای هر سه ابزار مناسب گزارش شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر گذاری فرهنگ مشارکتی بر مشارکت سازمانی و توسعه سازمانی و همچنین تأثیر گذاری مدیریت دانش بر توسعه سازمانی با توجه به (P ≤ 0/05) مورد تأیید قرار می گیرد.
ا
حمدوند، ع. (1381). اثرات و کارکردهای تکنولوژی اطلاعات در زمینه آموزش عالی، مجموعه مقالات همایش کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی ایران، انتشارات دانشگاه اراک، اراک.
بلوکی، س. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر فرهنگ سازمانی و رفتار شهروند سازمانی در کارکنان جهاد کشاورزی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم تحقیقات، خوزستان.
ترکزاده، ج؛ صباغیان، ز؛ یمنی دوزی سرخابی، م و دلاور، ع. (1387). ارزیابی وضعیت توسعه سازمانی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تهران، آموزش عالی ایران، 1 (2)، 31-50.
تقیزاده، ه و غفارتاری، غ. (1388). بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت بر بالندگی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مدیریت صنعتی، 4 (7)، 113-131.
حاضری، ا و صرافزاده، م. (1385). مدیریت دانش در کتابخانهها و نقش کتابخانههای دانشگاهی،نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)، 5 (4).
خردمند، ا و ناظم، ف. (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، فراسوی مدیریت، 3 (12)، 159-181.
خورشیدی، ص؛ لوکس، ک و تسلیمی، م. س. (1387). نگرش سیستمی به بهرهوری تصمیمگیری گروهی، پژوهشهای مدیریت. 1 (1)، 7-40.
دلایی میلان، ع و فریدونی، م. (1392). مطالعهی میزان کاربست مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 11 (52)، 936.
دودراشتات، ج. (1381). دانشگاه در قرن بیست و یکم: داستان دواینده، ترجمه علی محمد احمدوند و محسن وارثی، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، 35-85.
رابینز، ا. (1380). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، تهران، نشر دانشگاه آزاد اسلامی.
رادفر، ر؛ رضایی ملک، ن و رضایی ملک، م. (1393). ارزیابی میزان بهبود عملگرهای مالی سازمان با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش. فصلنامه علمی- پژوهشی حسابداری مدیریت، 7 (21)، 33-46.
رامفل، م. (2002). جوامع دانش محور چالشهای جدید برای آموزش عالی. ترجمه مرضیه مختاریپور و مصطفی عمادزاده، 1387، اصفهان، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
راولی، د. ج؛ لوهان، دی. ه و دولنس، ج. م. (1383). تغییر راهبردی در دانشگاهها مراکز آموزش عالی، برنامهریزی برای بقا و موفقیت. ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
رضائیان، ع؛ احمدوند، ع. م و تولایی، ر. (1388). بررسی الگوهای راهبرد مدیریت دانش و راهبر دانش در سازمانها. دو فصلنامه توسعه انسانی پلیس، 6 (27)، 34-36.
زارعی متین، ح. (1390). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، چاپ دوم، تهران، نشر آگه.
سید عامری، م. ح. (1387). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران ادارات تربیت بدنی استانهای آذربایجان شرقی و غربی. فصلنامه حرکت، شماره: 35، 143-158.
فقیهی فرهمند، ن. (1381). مدیریت پویایی زمان. تهران، فروزش.
قاسمی، ب. (1380). تئوریهای رفتار سازمانی. تهران، نشر هیأت.
کرمی، م. (1384). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودرو سازی بهمن. مرکز بهمن خودرو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
مهرعلیزاده، ی. (1388). نظریههای نوین مدیریت (مبانی نظری و تجربی). انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، چاپ اول، 31.
نصراللهپور، م. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی. مجله تدبیر، شماره: 157.
نعمتی، م. (1385). مدیریت دانش، فرهنگ و آموزش عالی، مجله رشد فناوری، شماره 28، 29-30.
نیکپور، ا و سلاجقه، س. (1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فراسوی مدیریت، 4 (14)، 7-18.
_||_Allen, R. S., & Montgomery, K. A. (2001). Applying an organizational development approach to creating diversity. Organizational Dynamics, 30(2), 149-161.
Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2005). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
Danpoort, E., & Prosatt, B. (2009). The role of knowledge management in universities goals.
Denison, D. R., Janovics, J., Young, J., & Cho, H.J. (2007). Diagnosing organizational cultures: Validating a model and method. Working Paper, International Institute for Management Development, Lausanne, Switzerland.
Denison, D.R. (2008). Bringing corporate culture to the bottom line. Organizational Dynamecs. developing it in your organization. Harvard Business Review China , 128-139.
Pavlen, D., & Mason, D. (2002). Newzealand knowledge management: barriers and drivers of knowledge management uptake.
Rastogi, P. N. (2000). Knowledge management and intellectual capital–the new virtuous reality of competitiveness. Human systems management, 19(1), 39-48.
Seidler-de Alwis, R., & Hartmann, E. (2008). The use of tacit knowledge within innovative companies: knowledge management in innovative enterprises. Journal of knowledge Management, 12(1), 133-147.
Razaghi, A.E., Fazelidinan, F., & Safania, A.M. (2013). Study of Relationship between Knowledge Management and Organizational Development Case Study, General Directorate of Youth and Sports of Mazandaran province. International Research Journal of Applied and Basic Sciences © 2013 Available online at www.irjabs.com ISSN 2251-838X / Vol, 4 (1), 168-173.
Swansburg, R. C., & Swansburg, R. J. (1999). Introductory management and leadership for nurses: an interactive text. Jones & Bartlett Pub.
Taheri, A. (2014). The study of the relationship between knowledge management and organizational Development among faculty members of Firozabad Open University. Journal of Business and Economic Management 2(6), 097-104.
Razaghi, A. E., Fazelidinan, F., & Safania, A. M. (2013). Study of Relationship between Knowledge Management and Organizational Development Case Study, General Directorate of Youth and Sports of Mazandaran province. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4 (1), 168-173.
Lick, D. W. (2002). Leadership and change. Field guide to academic leadership, 27-47.
Liu, W.W., Pan, F.C., Wen, P.C., Chen, S.J., & Lin, S.H. (2010). Job stressors and coping mechal nisms among emergency department nurses in the armed force hospitals of Taiwan. International Journal of Human and Social Sciences, 5 (10), 626-633.
Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of business research, 58(6), 715-725.
Lizette Frias, J. (2014). Educational Entrepreneurship: The Relationship Between Organizational Structure and Innovation(Doctorate in Education), California State University, Fresno.
Mousavi, M., Matin, E. K., Kashani, B. H., Mortazavi, R. O., & Sabagh, P. (2012). Investigating the learning organization's characteristics of distance education system in Iran. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business, 4(5), 834.
Parco, S. (2004). Innovation, Creativity, and Discovery in Modern Organization : Personal psychology, 57(3).
Rossi, F. (2010). The governance of university-industry knowledge transfer. European Journal of Innovation Management, 13(2), 155-171.
Senge, P. (1990). "Building learning organizations", Sloan Management Review, Fall.
Škerlavaj, M., Štemberger, M. I., & Dimovski, V. (2007). Organizational learning culture—the missing link between business process change and organizational performance. International Journal of Production Economics, 106(2), 346-367.
Sukirno, D. S., & Siengthai, S. (2011). Does participative decision making affect lecturer performance in higher education?. International journal of educational management, 25(5), 494-508.