بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفه های تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران
الموضوعات :
حمید خسروی
1
(دانشگاه خوارزمی تهران)
مصطفی عسکریان
2
(استاد دانشگاه)
عبدالرحیم نوه ابراهیم
3
(عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران و
مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم)
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, وجدان کاری, تعهد,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفههای تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. پژوهش از نوع توصیفی و از روش همبستگی سود جسته است. جامعه آماری همه دبیران مدرسههای متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران است که نمونه آماری برحسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و سپس براساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش؛ پرسشنامه استاندارد شدة وجدان کاری کاستا و مک شامل 47 گویه و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر شامل 24 گویه بود که پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 89% و 85% به دست آمد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای تحلیل از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. نتایج محاسبات نشان داد که بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان 99% (میزان خطا برابر با 001.) با شدت همبستگی 0.429 ارتباط معناداری وجود دارد و این شدت همبستگی متوسط و از نوع مثبت است؛ وجدان کاری با دو متغیر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در ارتباط معنادار بودند اما وجدان کاری با متغیر تعهد مستمر دارای ارتباط معناداری نبود و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر "وجدان کاری" هیچگونه تفاوت معناداری وجود نداشت.
_||_
منابع
فارسی
انگلیسی
from: http://www.iimcal.ac.in/res/upd%5CWPS%20635.pdf. Accessed Aug 24