مقایسه مدل علی بهزیستی روان شناختی براساس مدیریت آموزش سبک های دلبستگی، جو عاطفی خانواده و حمایت دوستان
الموضوعات :نصرت جعفری 1 , پریسا تجلی 2 , افسانه قنبری پناه 3 , منصوره شهریاری احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بهزیستی روانشناختی, سبکهای دلبستگی, جو عاطفی خانواده, حمایت اجتماعی,
ملخص المقالة :
از موضوعات مهم حوزه نوجوان بهزیستی روان شناختی است که مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه مدل علی بهزیستی روان شناختی براساس مدیریت آموزش سبک های دلبستگی، جو عاطفی خانواده و حمایت دوستان با نقش واسطه ای امید به زندگی نوجوانان با و بدون نارسایی شنوایی بوده است. این پژوهش یک تحقیق توصیفی، از نوع الگـویابی معادلات ساختاری مـیباشد، روش نمونه گیری در این پژوهش روش خوشهای چند مرحلهای میباشد که210 نفر دانشآموز عادی و 210 نفر از دانشآموزان دارای نارسایی شنیداری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه روانشناختی بهزیستی ریف(1989)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987)، پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964)، پرسشنامه حمایت دوستان توس زیمن و دیگران (1988)، و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر، هاریس اندرسون(1991) میباشد. یافتههای تحقیق نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا (مضطرب) به طور مستقیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارند. اما به طور غیر مستقیم و تحت تأثیر نقش واسطه ای امید به زندگی تأثیری بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان ندارند. همچنین جو عاطفی خانواده به طور مستقیم و نیز به واسطه متغیر امید به زندگی به صورت غیر مستقیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارد. حمایت اجتماعی دوستان نیز به طور مستقیم و با واسطه متغیر امید به زندگی به صورت غیرمستیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارد. با توجه به تایید فرضیات، پیشنهاد میگردد تا عوامل تأثیرگذار بر افزایش دلبستگی از جمله احساس حمایت، و پذیرش از سوی والدین و اطرافیان افزایش یابد تا نوجوانان به سطح قابل قبولی از بهزیستی روانشناختی برسند.