بررسی رابطه شاخصهای توسعه حرفهای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینهای
الموضوعات :سیمین امینی زارع 1 , رمضان جهانیان 2 , پریسا ایران نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, دانشگاه فرهنگیان, توسعه حرفه ای, مدرسان,
ملخص المقالة :
توسعه حرفهای یکی از رویکردهای مدیریت آموزشی است که امروزه در نظامهای آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه شاخصهای توسعه حرفهای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینهای(جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت) بود. روش پژوهش حاضر کمی (توصیفی- همبستگی) و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری شامل مدرسان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان البرز 214 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 136 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین روش نمونهگیری نیز طبقهای تصادفی با رعایت سهم هر طبقه بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش طراحی شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار 89/0 شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) استنباطی(آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس) با نرمافزار Spss24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین توسعه حرفهای و جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد(05/0<P). رابطه بین توسعه حرفهای و سطح تحصیلات نیز برای مؤلفه یادگیری معنادار و برای سایر مؤلفههای توسعه حرفهای معنادار نبود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه برحسب سابقه کاری افراد نشان داد که مقدار معناداری برای مؤلفههای هدایت فرآیندهای آموزش و یادگیری، هدایت نوآوری ،بهبود و تغییر و توسعه مدرسان دانشگاه فرهنگیان کمتر از 05/0 است، درنتیجه اختلاف معناداری بین میانگین مؤلفهها برحسب سابقه کاری افراد وجود دارد. برای سایر مؤلفههای اصلی الگوی توسعه حرفهای اختلاف معنادار نبود. بر اساس نتایج می توان نتیجه گرفت که توسعه حرفه ای مدرسان با ویژگی های زمینه و فردی در برخی زمینه دارای ارتباط است و از این رو نیاز به پژوهش بیشتر احساس می شود.
_||_