بررسی نگرش معلمان آموزش ابتدایی نسبت به تکنولوژی و ارتباط آن با عملکرد معلمان: یک مطالعه توصیفی- مقطعی
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نگرش, تکنولوژی, معلم, عملکرد, آموزش ابتدایی.,
ملخص المقالة :
استفاده از تکنولوژی در رویکردهای نوین آموزشی در عصر حاضر یک اصل اجتنابناپذیر میباشد. ماهیت در حال تغییر جهان امروز باعث شده است که نظام آموزشی برای هماهنگی با این دگرگونیها و چالشهای به وجود آمده نیازمند نوآوری و تغییر باشد بااینحال نگرش معلمان از عواملی است که در بهرهوری و اثربخشی بهتر این نوع ابزارهای آموزشی نقش تعیینکننده دارد. لذا این مطالعه باهدف بررسی نگرش معلمان آموزش ابتدایی نسبت به تکنولوژی و ارتباط آن با عملکرد معلمان در سال 1402 طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 320 معلم مقطع ابتدایی استان تهران انجام شد. پس از اخد رضایت آگاهانه کتبی از شرکت کنندگان، دادهها در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه نگرش نسبت به تکنولوژی و پرسشنامه عملکرد آموزشی معلمان جمعآوری گردید. دادهها در پایان با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. طبق نتایج میانگین نمره کلی شرکتکنندگان در مقیاس نگرش به تکنولوژی 68/12±57/148 برآورد شده است. همچنین نتایج نشان داد که بین دو مؤلفه (039/0=p)، ارتباط آماری معنیداری گزارش شد. بهطوریکه در شرکت کنندگانی که نمره نگرش به تکنولوژی بیشتری کسب کرده بودند، نمره عملکرد آموزشی آنان بالاتر بود. پژوهش حاضر نشان داد که بین نگرش معلمان نسبت به تکنولوژیهای آموزشی و عملکرد آنها ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. با توجه به ارتباط مستقیم نگرش معلمان به تکنولوژی و عملکرد آموزشی آنها این مسئله باید بهعنوان یک زنگ خطر برای مسئولین آموزشوپرورش قرار گیرد. در این راستا توصیه به دایر شدن کلاسهای آشنایی معلمان با ابزارهای نوین آموزشی و رفع موانع آموزشی میگردد.