ارائه الگوی توسعه حرفه ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران
الموضوعات :سعیده شاهسونی 1 , مریم براتعلی 2 , نرگس کشتی آرای 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه حرفه ای مداوم معلمان, معلمان ریاضی, رویکرد مبتنی بر تربیت مغز, نظام آموزشی کشور ایران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه حرفه ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره مرورهای نظاممند است. برای پاسخ به سؤال پژوهش، یافته های کلیدی متون کدگذاری و سپس مقوله بندی شدند. روش مورد استفاده برای نمونه گیری بهصورت هدفمند بود. جهت انتخاب بهترین متن از فلوچارت پریزما استفاده گردید. حاصل این تلاش تعداد 109 مقاله در مرحله اول جمع آوری اطلاعات بود. نهایتاً تعداد 29 مقاله بهعنوان رکورد های نهایی در پژوهش وارد گردید. حاصل مطالعه این متون انتخاب یافته های کلیدی، کد گذاری آنها و نهایتاً دسترسی به مقوله هایی بود که ابعاد الگو را تشکیل دادند. یافته های پژوهش حاضر درخصوص شناسایی ابعاد الگوی توسعه حرفه ای مداوم معلمان ریاضی نشان دادند که الگوی شناساییشده بر 9 بعد استوار است. ابعاد این الگو به ترتیب میزان تأکید در مطالعات پیشین عبارت اند از برقراری ارتباط بین علوم اعصاب شناختی و آموزش ریاضی در کلاس درس بهکمک تصویر برداری عصبی، تغییر روش تدریس ریاضی با درک عملکرد مغز در هنگام یادگیری ریاضی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در ریاضیات بهکمک یادگیری سازگار با مغز، ساختار مغز و پردازش ریاضی، نقش حافظه کاری و کنترل توجه در پیشرفت ریاضی، محدودیت های پژوهش های علوم اعصاب آموزشی در کاربرد آن در حوزه آموزش ریاضی، به کار گیری پردازش های عددی در پیشرفت ریاضی، مدل جامع پردازش ریاضی و تهیه یک بسته آموزشی مبتنی بر مغز برای کمک به معلمان ریاضی در تدریس. پیاده سازی صحیح الگوی توسعه حرفه ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در کلاس درس ریاضی می تواند منجر به ایجاد تفاوت های معنادار و اثر بخشی در تدریس معلمان شود که دارای تأثیرات مثبتی می باشد.
_||_