شناسایی مؤلفه های اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات :زهرا پیروزیان 1 , محمد کریمی 2 , مسلم چرابین 3 , علی معقول 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتبار سنجی, استانداردهای بین المللی, نظام ارزشیابی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخصصان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان های خراسان بودند که 18 نفر از آن ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین براساس اصل اشباع مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در این پژوهش ضرورت هر یک از مؤلفه های مدل استخراج شده برای اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی بررسی گردید و اطلاعات با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته ها بیانگر 3 کد اصلی استخراج شده بودند که کدها در 15 محور گروه بندی شدند. نتایج نشان دادند که تعداد 400 مورد به عنوان گره های کد های بدون تکرار مشخص شدند که ترکیب آن ها براساس تشابهات مفهومی صورت گرفت. درنتیجه تعداد 141 گره (کد های مشترک) استخراج شد که با توجه به وجه اشتراک آن ها در قالب 3 مؤلفه اصلی (مؤلفه های درونی، اجرا، بیرونی) و 15 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی شناسایی و دسته بندی شدند. همچنین نتایج پژوهش حاضر با پیشینه آن سازگار بوده و نشان دادند که مدل پژوهش حاضر از سطح اعتبار قابل قبولی برخوردار است.
_||_