تحلیلی بر رابطه خویشتن شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش
الموضوعات :
1 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سلامت سازمانی, بالندگی سازمانی, خویشتنشناسی مدیران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خویشتن شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ساری صورت گرفت. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها به صورت توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف به صورت کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سه دوره تحصیلی سازمان آموزش و پرورش شهر ساری ناحیه یک به تعداد 190 نفر می باشد. حجم نمونه آماری نیز براساس جدول کرجسی و مورگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت تعداد 127 نفر می باشد. گردآوری داده ها با استفاده از روش های کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت. پرسشنامه های استاندارد خویشتن شناسی دیوید وتن و کیم کامرون (1991)، سلامت سازمانی (OHI ) هوی و همکاران (1996) و بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند. روایی ابزار مورد تأیید صاحب نظران و متخصصین قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز براساس آزمون آلفای کرونباخ خویشتن شناسی برابر 87/0، سلامت سازمانی برابر 91/0 و بالندگی سازمانی برابر 65/0 به دست آمدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند میان خویشتن شناسی مدیران با مؤلفه های سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) و بالندگی سازمانی در سازمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر ساری رابطه معناداری وجود دارد.
_||_