طراحی مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاههای آزاد خراسان رضوی)
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد مشهد - واحد علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه کارآفرین , یادگیری سازمانی , دانشگاه آزاد,
ملخص المقالة :
هدف ازمطالعه حاضر،طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین بارویکردسازمانی دردانشگاههای آزادخراسان رضوی بوداین پژوهش ازنظر هدف کاربردی وازنظرشیوه جمع آوری اطلاعات،با رویکردکمی– کیفی(آمیخته)انجام گرفت.جامعه آماری دربخش کیفی شامل افرادخبره درحوزه آموزش کارآفرینی ویااعضای مراکزکارآفرینی ودربخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاههای آزادخراسان رضوی بود.روش نمونه گیری دربخش کیفی روش هدفمندودربخش کمی روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.درمرحله اول تحقیق،با تشکیل پرسشنامه دلفی درسه دورابعادومولفههابراساس اتفاقنظراعضا تدوین شد .دراین مرحله ازتحقیق نمونهگیری ازجامعه تحقیق(20 نفرصاحبنظر شامل افرادخبره درحوزه کارآفرینی واعضای فعال درمراکز کارآفرینی)بهصورت هدفمندوبااستفاده ازشاخصهای انتخاب نمونه مانند(فارغ التحصیل رشته کارآفرینی ازدانشگاه یا تدریس درزمینه کارآفرینی ویاعضوفعال انجمنهاومراکز کارآفرینی)انتخاب شدند.درمدل مفهومی تحقیق دربخش کیفی پس ازپایان دورسوم،مدل مفهومی تحقیق شامل 22بعدو34 مولفه برای متغیردانشگاه کارآفرین و6 بعدو6مولفه برای متغیریادگیری سازمانی شدکه پرسشنامه بخش کمی راتشکیل می داد.یافته های این تحقیق ابعاددانشگاه کارآفرین ویادگیری سازمانی واولویت هرکدام ازآنهارامشخص نمودونتایج حاصل ازآزمون مدل مفهومی تحقیق نشان دادکه ابعاددانشگاه کارآفرین به ترتیب اولویت اول بعدرهبری کارآفرینانه دردانشگاه ،اولویت دوم بعدقابلیت تولیدمرکزانتقال فناوری،اولویت سوم تشویق وحمایت ازکارآفرینان واولویت چهارم بعد تامین اقدامات حمایتی کارآفرینانه است. ابعاد یادگیری سازمانی نیز به ترتیب اولویت اول بعد کار گروهی و اولویت دوم بعد استراتژی سازمان است .