ادراک از محیط کلاس درس و رابطه آن با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: علاقه, کرمانشاه, اشتیاق به تحصیل, چالش, انتخاب, لذت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ادراک از محیط کلاس با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه میباشد. ماهیت و هدف این پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری دادهها در آزمون فرضیهها، یک تحقیق توصیفی و همبستگی بوده است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه میباشد که تعداد آنها برابر با 12580 نفر بوده و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 384 نفر به شیوۀ تصادفی ساده انتخابشدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده در این تحقیق عبارت اند از پرسشنامۀ ادراک از محیط کلاس جنتری گابل و ریزا (2002) با اعتبار و روایی 817/0، همچنین پرسشنامۀ اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2002) با اعتبار و روایی 717/0. نتایج نشان داد که بین علاقه به محیط کلاس، چالش در محیط کلاس، انتخاب و لذت از کلاس با اشتیاق به تحصیل در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
_||_