شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام
الموضوعات :
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبری آموزشی, آموزههای دین اسلام, روابط کار, تعادل نفس,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام انجام پذیرفت . این پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی و از حیث روش جمع آوری داده ها، جزء پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دین اسلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه کیفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها با روش اسنادی (اطلاعات از طریق مراجعه به قرآن، نهج البلاغه، رساله حقوق امام سجاد(ع) واصول کافی جمع آوری شده است ) انجام پذیرفت. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به روش فراترکیب و بااستفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد از میان 112 شاخص ، سه بعد و دوازده مؤلفه در تدوین مدل رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام نقش دارند که عبارتند از: بعد دینمداری: مولفه های دینداری واستمداد الهی؛ بعد تعادل نفس: مولفه های تادیب نفس، عجب شکنی و کرامتافزایی؛ بعد روابط کار: مولفه های هدایت سازمانی، مسئولیتپذیری، اعتمادسازی، تالیف قلوب، تحمل و مدارا، مشارکت، و عدالت محوری.
_||_