الگوی فرآیند خطیمشیگذاری در نظام آموزش عالی کشور
الموضوعات :حسن کریمخانی 1 , ابوالقاسم دلخوش کسمایی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
2 - عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران.
3 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, نظام آموزش عالی, خطیمشیگذاری,
ملخص المقالة :
هدف: هدف تحقیق ارائه الگوی فرآیند خطیمشیگذاری در نظام آموزش عالی کشور است. روش کار: روش تحقیق برحسب هدف، بنیادی-کاربردی؛ به روش آمیخته (کیفی-کمی) و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است.جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه خط مشی گذاری و مدیریت آموزشی و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان تهران 825 در نظر گرفته شد که در بخش کیفی 12 نفر بعنوان نمونه و در بخش کمی 262 نفر بر اساس فرمول کوکران در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از دو روش مطالعات اسنادی و میدانی استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته فرایند خط مشی گذاری درنظام آموزش عالی استفاده گردید. برای تحلیل داده های گردآوری شده بخش کیفی از کدگذاری باز-محوری-گزینشی و برای تحلیل بخش کمی داده ها نیز از نرم افزار آماری Smart PLS جهت انجام تحلیل عاملی استفاده شد. یافته ها: یافته تحقیق نشان داد که مولفه های فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی عبارتند از: توجه بر کارکردهای آموزشی و پژوهشی، توجه بر نظارت و ارزیابی در تدوین خط مشی، دستیابی به فرصت های آموزشی، رشد ارزشهای اخلاقی، توزیع برابر عدالت اجتماعی، کنترل تعارضات اجتماعی- فرهنگی، توجه بر بالندگی افراد، حمایت علمی نخبگان، توزیع مناسب اعتبارات، توسعه فرهنگی، تجهیز امکانات آموزشی، بهبود روابط ساختاری، توسعه علمی، توسعه اقتصادی، کنترل مسائل سیاسی و حزبی در تدوین خطمشی، توسعه سیاسی، همخوان بودن خط مشی با واقعیات، استفاده از سیاستگزاران توانمند، توسعه اجتماعی، حمایت دولتی و در نهایت حمایت سازمانی. نتیجه گیری: همچنین شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب برخوردار است.
_||_