ویژگی های سبک های رهبری مدیران مدارس
الموضوعات :علیرضا شعبانی 1 , جواد سلیمانپور 2 , علی خلخالی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیران, سبک رهبری, مدرسه, تحول گرا و اصلاح گرا, حمایت گر و پشتیبان, هدف مداری,
ملخص المقالة :
حساسیت بحث رهبری در آموزشوپرورش و مدارس در سطوح مختلف و ازجمله رهبری مدرسه امروزه بیش از پیش خود را نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عناصر و ویژگی های سبک های رهبری برای مدیران مدارس صورت گرفت. به همین منظور ابتدا به بررسی پیشینه نظری پرداخته شد سپس با استفاده از پیشینه و مبانی نظری، مؤلفه های سبک رهبری بیرون کشیده شد و با بررسی متخصصان و انجام اصلاحات لازم، عناصر تاثیرگذار تعیین شدند. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران، معلمان و معاونان مدارس تهران تشکیل می دهند و با استفاده از فرمول کوکران 500نفر تعیین گردید. مؤلفه ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته بررسی شدند و به وسیله آزمون رگرسیون و نرم افزار spss تحلیل شدند. براساس نتایج بدست آمده تاثیر هرکدام از مؤلفه ها به عنوان سبک رهبری مدیران مدارس تایید گشت ولی در این میان تاثیر سبک تحول گرا و اصلاح گرا، حمایتگر و پشتیبان، هدف مداری و رضایتمندی بیش از سایر مؤلفه ها بود. از نتایج حاصل شده می توان چنین استنباط نمود که سبک های متنوع و مختلفی در رهبری مدیران مدارس وجود دارد و اجرای هر گونه سبک رهبری جدای از آن که مربوط اقتضای مدرسه و سازمان بالادستی است بیش تر به ویژگی های مدیران آن مدرسه وابسته است و اعتقاد بر این است که به کارگیری سبک های مفید رهبری توسط مدیران مدارس اگر چه لازم و ضروری است، ولی شرایط خاص خود را می طلبد.
_||_