شناسایی عوامل موثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش
الموضوعات :محبوبه فرشاد 1 , مهدی باقری 2 , امینه احمدی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی ، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ،جزیره کیش ، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی ، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ،جزیره کیش ، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی ، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ،جزیره کیش ، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری, عملکرد حرفهای, انتخاب منابع انسانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد آموزشوپرورش بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند، تعداد 23 نفر از خبرگان انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تحلیل دادهها کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اثرگذار بر بهبود انتخاب منابع انسانی و مؤلفههای آن به ترتیب عبارتند از رفتار شهروند حرفهای (ویژگیهای فردی، مسئولیت اجتماعی، رفتار در جامعه)؛ عملکرد شغلی (عملکرد حرفهای، عملکرد سازمانی، عملکرد پژوهشی)؛ نوآوری (فردی، سازمانی، اجتماعی). همچنین، یافتهها نشان داد توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش بهعنوان زیربنای تولید و ارائه خدمات در سازمانها یکی از راهکارهای اساسی در افزایش کارایی و بهرهوری این سازمان به شمار میرود.
_||_