واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: استان های تهران و البرز)
الموضوعات :فاطمه پرسته قمبوانی 1 , حسین عباسی 2 , ساناز اسفندیاری 3 , مریم مصطفی پور حسین آبادی 4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران .
3 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران .
4 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران .
الکلمات المفتاحية: واکاوی فلسفی, ذهنیت جهانی, ذهنیت انعکاسی, ذهنیت تحلیلی, ذهنیت عملگرا, ذهنیت مشارکتی, مدیران دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استانهای تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی میباشند و نمونه به روش هدفمند (قضاوتی) انتخاب شد. روش جمعآوری دادهها، آمیخته (کیفی و کمی) است که از ابزار مصاحبه نیمهساختار یافته در بخش کیفی و در بخش کمی با استفاده از دادههای حاصل از بخش کیفی از ماتریس خود تعاملی ساختاری استفاده شد و برای سازگار ساختن ماتریس از قاعده بولین جهت کشف روابط بین شاخصها و تعیین وضعیت آنها استفاده، و درنهایت گراف ISM ارائه گردید. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آن است که مدیران عالی دارای ذهنیتی عملگرا، مدیران میانی دارای ذهنیت تحلیلی، مدیران در حوزه آموزشی دارای ذهنیت مشارکتی، مدیران در حوزه اجرایی به طور مشترک دارای ذهنیتهای جهانی و عملگرا و در مقابل مدیران در حوزه پژوهشی دارای ذهنیت انعکاسی میباشند.
_||_