الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور (یک مطالعه پدیدار شناسی)
الموضوعات :بهرام جلیل زاده امین 1 , فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی 2 , یوسف بیگ زاده 3 , نادر بهلولی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
2 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
4 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت آموزش, آموزش مداوم, آموزش پزشکی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور در سال 1399انجام شد. تحیق حاضر از نوع آمیخته کیفی و کمی و ازحیث هدف کاربردی و از نوع پدیدار شناسانه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و جامعه آماری شامل 20 نفر از اساتیدی بودند که بعنوان مدیر آموزش مداوم پزشکی دانشگاه هر استان بوده و یا در زمینه آموزش مداوم پزشکی بیش از 5 سال سابقه تدریس را بر عهده داشتند و نمونهگیری به صورت هدفمند و ملاک محور مصاحبة عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. به منظور تدوین الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکی از روش سنتزپژوهی و جهت اعتبارسنجی آن از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد کلیۀ مولفه ها از طریق فرآیند کدگذاری باز استخراج و سپس بر اساس فرآیند کدگذاری گزینشی، کلیۀ مولفه ها بر اساس مفاهیم مشترک دسته بندی می شوند؛ از این رو باتوجه به فرآیند کدگذاری حاصل از مرحلۀ اول، به عنصر محتوا از آموزش مداوم پزشکی، با توجه به کد هر مقاله پرداخته و سپس یافته های بدست آمده، در قالب یک الگوی کلی و جامع ترسیم شده اند.که آموزش مداوم پزشکی براساس عنصر محتوا، بصورت مقوله های انعطاف پذیری محتوا،ارتباط منطقی،طراحی مناسب محتوا،استفاده از محتوای آموزشی خودآموز(self study)،استفاده از محتوای مربوط به یادگیری ترکیبی(Blended learningd)،تدوین گردید.
_||_