شناسایی مؤلفههای کژ کارکردی مدیران آموزشی از نظر کارکنان
الموضوعات :فرانک موسوی 1 , فیض اله ناصری 2 , علی مرادی 3 , محمد رحمتی 4 , محمد نظری 5 , فریده خزاعی 6
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
5 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
6 -
الکلمات المفتاحية: مدیریت, کژ کار کردی مدیران, کارکنان سازمانها,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای کژ کارکردی مدیران از دیدگاه کارکنان در سازمان های آموزشی انجامگرفته و از نوع پژوهشهای کیفی-کمی میباشد که در بخش کیفی از روش تحقیق گروههای کانونی و مصاحبه نیمه ساختاریافته، مؤلفههای کژکارکردی مدیران در سازماهای آموزشی از دیدگاه 10 نفر از متخصصان مدیریت آموزشی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، تعداد 90 مؤلفه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، شخصی، اجتماعی و سازمانی شناسایی شدند. در بخش کمی ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان کژ کارکردی مدیران در سازمانها بر اساس طیف لیکرت طراحی شد و پرسشنامه بین 50 نفر از کارکنان چهار سازمان آموزشی دولتی توزیع گردید و پایایی دادهها از فرمول آلفای کرونباخ برای مؤلفههای اقتصادی 88/0، مؤلفههای سیاسی 95/0، مؤلفههای شخصی 98/0، مؤلفههای اجتماعی 96/0 و مؤلفههای سازمانی 97/0 محاسبه گردید .جامعه آماری 430 نفر از کارکنان چهار سازمان آموزشی دولتی بودند حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 200 نفر محاسبه گردید سپس از آمار استنباطی پارامتریک تی تک نمونهای و نسبت دوجملهای و آزمون مقایسات چندگانه فریدمن در نرمافزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بیش از 60 درصد از کارکنان معتقدند که مؤلفههای کژ کارکردی شناساییشده،بر کژ کارکردی مدیران در حد زیاد و خیلی زیاد تأثیرگذار بودهاند و همچنین نتایج آزمون فریدمن از دیدگاه کارکنان نشان داد که مؤلفههای اقتصادی و سازمانی بیشترین تأثیر را در کژ کارکردی مدیران دارند و در پایان تدوین اساسنامه جامع و کامل جهت انتخاب مدیران بر اساس شایستهسالاری،گسترش رهبری اخلاقی، ارائه آموزشهای مهارتی و ارتباطی لازم و باکیفیت مدیریت قبل از دادن پست و مسئولیت و تدوین قوانین سختگیرانه نسبت به تخلفات مدیران پیشنهاد می گردد.
_||_