رابطه بین هوش معنوی با راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران دبيرستان دخترانه شهر اهواز
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتالهام شيخ پور 1 , مجتبی معظمی 2
1 - مديريت آموزشي،دانشکده علوم انساني،دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال
2 - استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: هوش, هوش معنوي, مديريت تعارض, راهبردهاي مديريت تعارض, مديران,
ملخص المقالة :
مقدمه وهدف: هدف پژوهش بررسي رابطه بین هوش معنوی با راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران است. اين پژوهش از نوع همبستگي و جامعه پژوهش کلیه مدیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر اهواز بود (4 ناحیه آموزشی) که در سال 1401مشغول به فعالیت بودند. جامعه آماری این پژوهش کل نواحی آموزشی شهر اهواز شامل 4 ناحیه بود. از آنجا که حجم نمونه زیر 100 مدرسه میباشد تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش شناسي پژوهش: به منظور گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوي کينگ (2008) و پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض پوت نام و ويلسون (1987) استفاده شد. روش پژوهش در اين پژوهش " توصیفی" و از نوع "همبستگی" میباشد. براي تحليل داده¬هاي آماري پژوهش از روش¬هاي آمار توصيفي (ميانگين، انحراف معيار و...) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون، واريانس يک طرفه و...) استفاده شد. يافتهها و نتيجهگيري: نتيجه داده¬هاي پژوهش به شرح زير است: بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. بین هوش معنوی با مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنادرای بدست آمده است.
آغاز،عسل؛طالعي،نازنين(1399). تاثیر ارزش¬های فرهنگی بر بکارگیری سبک¬های مختلف مدیریت تعارض: مطالعه¬ای در میان ایرانی¬ها و چینی¬ها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پانزدهم، شمارۀ 60 ، زمستان 1422 ، صفحه 25 51-.
بازیار، علی عسگر و امیریان زاده، مژگان( 1396). رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوي با اثر بخشی معلمان آموزش و پرورش شهرستان سپیدان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دانشی لیسار، فاطمه و علی¬اکبر خسروي بابادي( 1397).بررسی رابطۀ بین هوش معنوي، ذهنیت فلسفی و باورهاي دینی دانش¬آموزان دختر دورة متوسطه شهر تهران، پژوهش در برنامه¬ریزي درسی، سال پانزدهم، ش 30 . .163-173
رستگار شهبندي، شبنم( 1397).پیش¬بینی مسئولیت¬پذیري بر اساس هوش معنوي با در نظر گرفتن نقش میانجی تاب¬آوري، جامعه¬شناسی آموزش و پرورش، سال نهم. ش 9.79-94
رضائیان، علی.(1387). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پيشرفته). تهران: انتشارات سمت.
زردشتیان، شیرین؛ کریمی، جواد ؛ حسینی، مریم ( 1397).تبیین رابطۀ هوش معنوي و پرخاشگري با ملاحظۀ نقش میانجی تاب¬آوري در بین کنگفو کاران آسیایی، مدیریت رفتارسازمانی در ورزش، دورة پنجم، ش 1،.56-62 .
حمیدی، یدالله؛ بیک¬مرادی،علی؛عبدي، فاطمه؛ سلطانیان،علیرضا(1395). همبستگی سبک¬های مدیریت تعارض با مشخصات فردی مدیران پرستاری مرکز آموزشی درمانی شهر همدان، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامائی همدان؛دوره 25 ، شماره 2.
حريري،نجلا؛زرين آبادي،زرين(1391)؛سنجش ابطه هوش معنوي و تعهد شغلي در کتابداران دانشگاه هاي دولتي شهر اصفهان، مجله مطالعات کتابداري و علم اطلاعات دانشگاه شهيد چمران،96-79.
کریمی، حمید؛ زارعی، رها؛ ولی¬زاده، ناصر (1397).اثر هوش هیجانی، هوش معنوي و سلامت روان برکاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزي، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزي، ش 47 ،139- 155.
کوثري،مسعود؛منتظرقائم،مهدي؛سلگي،غلامرضا(1398). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اتخاذ استراتژی-های مدیریت تعارض در بین مدیران سازمان¬های فرهنگی کشور(مورد مطالعه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی). دوفصلنامة علمی - پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی دانشکده علوم انسانی اسلامی و قدرت نرم دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع(،سال هشتم، شماره 71 ، 85-122.
عربشاهي¬کريزي،احمد؛فلاحتي،آمنه(1399).بررسي تاثير سبک زندگي اسلامي بر سلامت رواني با توجه به نقش تعديل¬گري هوش معنوي، مديريت در دانشگاه اسلامي20،سال نهم،392-375.
عزیززاده، تهمینه ؛ مظفري،ناصر؛ آقامحمدی، معصومه(1400). بررسی تعارض و راهبردهای مدیریت آن در پرستاران بخش¬های مراقبت ویژه، فصلنامه مدیریت پرستاری، دوره 10 ، شماره 3.
علي¬آبادي،سعيد؛سليمان¬پور عمران،محبوبه(1398). بررسی رابطه رشدیافتگي مدیران بر اساس نظریه خودتعیین¬گري با سبك مدیریت تعارض در مدارس ابتدایی، فصلنامه خانواده و پژوهش،سال نوزدهم،ش2.
معظمي،مجتبي؛شا¬مرادي،نيلوفر،(2021). رابطه هوش معنوي و سبک¬هاي تصميم¬گيري در بين مديران دانشگاه آزاد اسلامي استان تهران،مطالعات رفتاري در مديريت،سال نهم،شماره هفدهم.
مهدیان، محمدجعفر. عبودپور، ملوک و کوهدشت، رضا.( 1396). رابطه رهبري معنوي و هوش معنوي با توانمندسازي معلمان. دوفصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. سال پنجم. شماره9،2-24 .
منصوري، رضا و همکاران. (1395 ). اثربخشی آموزش مؤلفه¬هاي هوش معنوي بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان. فصلنامه¬ي مرکز مطالعات و توسعه¬ي آموزش جندي شاپور. ویژه نامه 95 . ص 81-75.
نقدي کلیشمی، محسن، وکیلی، نجمه و کردستانی، فرشته. (1395).بررسی رابطه میان هوش معنوي و خودآگاهی وخودکنترلی دانش آموزان متوسطه آموزش و پرورش منطقه یک تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
Abdul Cader, A. (2017). Islamic principles of conflict management: A model for human resource management. International Journal of Cross Cultural Management, 17(3), 345–363.
Ardalan F, Valiee R, Valiee S. The level of job conflicts and its management styles from the viewpoint of Iranian nurses. Nursing Practice Today. 2017;4(1):44-51.
Bakhshi, M. (2016). Spiritual Intelligence and its Role in Education. JIEB-4. Islamic Azad University, Amol, Iran
Booth A, Crouter A, Clements M, Boone-Holladay T. Couples in conflict. Classic ed: Taylor & Francis; 2016.
George, M. (2006) How intelligent are you…really? From IQ to EQ to SQ, with a little intuition along the way. Training and Management Development Methods.; 20(4), 425-36.
George, R. & Visvam, S. (2013). Spiritual Intelligence, its correlation with Teacher Effectiveness and Academic achievement – A Study. International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR), Volume 2, Issue 2, pp: 106-110.
Kaitelidou D, Kontogianni A, Galanis P, SiskouO, Mallidou A, Pavlakis A, et al. Conflict management and job satisfaction in paediatric hospitals in Greece. Journal of nursing management. 2012;20(4):571-8.
Kalantarkousheh et al. (2014). The Role of Spiritual Intelligence on Organizational Commitment in Employees of Universities in Tehran Province, Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences 140 ,499 – 505
King, M. (2008). Rethinking clams of Spiritual intellingence: a definition, model, and measure. Unpublished doctoral dissertation. Trent University. Canada.
King, N., & Horrocks,C.(2010), Interviews in qualitative research, London: Sage.
Labrague LJ, Al Hamdan Z, McEnroe- Petitte DM. An integrative review on conflict management styles among nursing professionals: implications for nursing management. Journal of Nursing Management. 2018; 26 (8):902-17.1.
Liu, Z., Li, X., Jin, T., Xiao, Q., & Wuyun, T. (2021). Effects of ethnicity and spiritual intelligence in the relationship between awe and life satisfaction among Chinese primary school teachers. Frontiers in Psychology, 12(673832), 1-11.
Mozaffari FA, Abbaszadeh M, Lebni JY. A study of role conflict among department chairs at University of Tabriz. J Stud Soc Sci Hum.2015;1(1):22-35.
Pant, N. & S.K. Srivastava (2019). "The Impact of Spiritual Intelligence, Gender and Educational Background on Mental Health among College Students". Journal of Religion and Health, 58(1):87-108.
Putnam L, Wilson C. Communication strategies in organizational conflicts: relaibility and validity of measurement scale. In: Burgoon M, editor. Communication year book 6 Beverly Hills: Sage Publications; 1982. p. 629-52.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Organizational behavior. pearson.
Safa Chaleshtari, K.; T. Sharifi & M. Ghasemi Pirbalooti (2017). "A Study of the Effectiveness of Group Spiritual Intelligence Training on Self-Efficacy and Social Responsibility of Secondary School Girls in Shahrekord". Social Behavior Research & Health (SBRH), 1(2): 81-90.
Samartzis, L. & M.A. Talias (2020). "Assessing and Improving the Quality in Mental Health Services". Int. J. Environ. Res. Public Health, 17: 249.
Shateri, K.; A.A. Hayat & H. Jayervand (2019). "The Relationship between
Mental Health and Spiritual Intelligence among Primary School Teachers". Int. J.School Health, 6(1).
Skrzypińska, K. (2021). Does spiritual intelligence (SI) exist? A theoretical investigation of a tool useful for finding the meaning of life. Journal of religion and health, 60(1), 500-516.