اثربخشی بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارت¬های سواد رسانه¬ای بر تحول مثبت، ادراک شایستگی، خودآگاهی هیجانی و سبک ارتقا دهنده سلامت دانش¬آموزان با مشکلات رفتاری یزدان گودرزی / مریم اکبری / کیومرث کریمی
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
یزدان گودرزی
1
,
مریم اکبری
2
,
کیومرث کریمی
3
1 -
2 - - گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران، نویسنده مسئول
3 - گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارت¬های سواد رسانه¬ای, تحول مثبت نوجوانی, ادراک شایستگی, خودآگاهی هیجانی, سبک ارتقا دهنده سلامت, دانش¬آموزان با مشکلات رفتاری,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارت¬های سواد رسانه¬ای بر تحول مثبت، ادراک شایستگی، خودآگاهی هیجانی و سبک ارتقا دهنده سلامت دانش¬آموزان با مشکلات رفتاری بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، از نوع تكرار سنجش با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با فاصله زماني 2 ماهه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه اول دارای مشکلات رفتاری در مدارس ناحیه 1 شهر تهران در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دارای مشکلات رفتاری که در پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پیترسون نسبت به بقیه دانش آموزان نمرات بیشتری اخذ نمودند و نیز با تایید معلمان و مشاوران مدرسه، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، به طور تصادفی در دو گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل جایگزین شدند. نتایج با استفاده از نرم افزار روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. و در نهایت جهت تجزیه و تحلیل یافته¬ها در این مطالعه از نرم افزار، SPSS- 26 استفاده گردید. نتایج نشان داد اثرات گروه معنی دار شده است به این معنی که میزان تحول مثبت، ادراک شایستگی، خودآگاهی هیجانی و سبک ارتقا دهنده سلامت در دو گروه بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارتهای سواد رسانهای و کنترل با هم تفاوت دارد و روان درمانی بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارتهای سواد رسانهای بر خودآگاهی هیجانی دانش¬آموزان با مشکلات رفتاری پسر دوره اول متوسطه تاثیر داشته است.
صراطی شیرازی، منصوره و گل تاجی، مرضیه (1397). . مطالعه آلتمتریک مقالات علمی حوزه "سواد سلامت" در رسانه های اجتماعی. پایش; 17 (3) :249-256.
فتحی آذر، اسکندر. گل پرور، فرشته. میر نسب، میر محمود و واحدی، شهرام (1395). مطالعه پدیدارشناختی مشکلات رفتاری در دانشآموزان دبیرستانی:چالشهای هیجانی- اجتماعی و تحصیلی، مجله مشاوره کاربردی، 2(6): 72-53.
مهنا، سعید و طالع پسند، سیاوش (1395). رابطه بین حمایتهای محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی; ۱۶ (1) :۳۱-۴۲
Ahadzadeh, A.S.;Wu, S.L.; Ong, F.S.; Deng, R.; Lee, K.-F. A Moderated Mediation Model of Perceived Effect of Fitspiration Images on Self: The Influence of Media Literacy and BMI. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, https://doi.org/10.3390/ ijerph19095077
Aysina, R. M., Nesterova, A. A., Suslova, T. F., & Khitryuk, V. V. (2020). Teachers’ attitudes towards inclusive education of children with ASD: A review of Russian and foreign research. The Education and science journal, 21(10), 189-210.
Bernard B (2023). Emotional Literacy and Self-Awareness in Adolescents Exploring Brené Brown's Atlas of the Heart for Schools, See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/374259727.
Collie Rebecca J, Andrew J. Martin , Lauren Renshaw , Kate Caldecott-Davis(2024). Students’ perceived social-emotional competence: The role of autonomy-support and links with well-being, social-emotional skills, and behaviors, Contents lists available at ScienceDirect Learning and Instruction journal homepage: www.elsevier.com/locate/learninstruc
Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students’ prosocial behaviour and diminish antisocial behaviour. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74–88. https://doi.org/10.1016/j. psychsport.2017.11.01
Collie, R. J. (2022a). Instructional support, perceived social and emotional competence, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes. Educational Psychology, 42(1), 4–22. https://doi.org/10.1080/01443410.2021.1994127
Collie, R. J. (2022b). Perceived social-emotional competence: A multidimensional examination and links with social-emotional motivation and behaviors. Learning and Instruction, 82, Article 101656. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101656
Collie, R. J. (2022c). Perceived social-emotional competence scale. University of New South Wales. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/YRJ24
Demkowicz, O., Panayiotou, M., Qualter, P., & Humphrey, N. (2023). Longitudinal relationships across emotional distress, perceived emotion regulation, and social connections during early adolescence: A developmental cascades investigation. Development and Psychopathology. https://doi.org/10.1017/S0954579422001407
Egan, T. E., Wymbs, F. A., Owens, J. S., Evans, S. W., Hustus, C., & Allan, D. M. (2019). Elementary school teachers’ preferences for school‐based interventions for students with emotional and behavioral problems. Psychology in the Schools, 56(10), 1633-1653.
Hobbs R (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in A Democracy. ERIC. special medical groups. Wiadomości Lekarskie, 73(3), 534-540.
Huggins, C. F., Donnan, G., Cameron, I. M., & Williams, J. H. (2020). A systematic review of how emotional self-awareness is defined and measured when comparing autistic and non-autistic groups. Research in autism spectrum disorders, 77, 101612.
Kagitcibasi, C., Baydar, N., & Cemalcilar, Z. (2020). Supporting positive development in early adolescence: A school-based intervention in Turkey. Applied Developmental Science, 24(2), 170-192.
Kumari, A. (2020). An Assessment of Psycho-Social aspects, Health Style and Nutritional Status of Panjab University Girls Students.
Katz, N., & Heimann, N. (1991). Learning style of students and practitioners in five health professions. The occupational therapy journal of research, 11(4), 238-244.
Kargın T; Demir R(2023). Empowering Children's Media Literacy in the YouTube Era: Insights into Critical Awareness, International Journal of Research in Teacher Education (IJRTE), 14(3): 92-112. ISSN: 1308-951X, Copyright © 2023 DOI: 10.29329/ijrte.2023.598.07
Kızıltepe, R., Irmak, T. Y., Eslek, D., & Hecker, T. (2020). Prevalence of violence by teachers and its association to students’ emotional and behavioral problems and school performance: Findings from secondary school students and teachers in Turkey. Child Abuse & Neglect, 107, 104559.
Lewis, T. J., Jones, S. E., Horner, R. H., & Sugai, G. (2010). School-wide positive behavior support and students with emotional/behavioral disorders: Implications for prevention, identification and intervention. Exceptionality, 18(2), 82-93.
Livarjani, S., & Hoseini Nasab, D. (2019). The Canonical Analysis of Self-Compassion Relation with Emotional Self-Awareness among Students of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences, 11(6), 121-128.
Perez, L. M. (2011). Teaching Emotional Self-Awareness through Inquiry-Based Education. Early Childhood Research & Practice, 13(2), n2.
Rasi P, Vuojärvi H, Rivinen S (2021). Promoting media literacy among older people: A systematic review. Adult Education Quarterly 71(1): 37–54.
Rebecca J. Collie, Andrew J. Martin, Lauren Renshaw, Kate Caldecott-Davis (2024). Students’ perceived social-emotional competence: The role of autonomy-support and links with well-being, social-emotional skills, and behaviors, Learning and Instruction journal homepage: www.elsevier.com/locate/learninstruc
Singh G, Pandey N (2017). Role and impact of media on society: A sociological approach with respect to demonetisation. IMPACT: International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature 5(10): 127–136.
SetyariniS , Salim H, Purnawarman P (2023). Higher-Order Thinking Skills (HOTS)-based literacy media: An innovative learning strategy to promote the secondary students’ social awareness, Forum for Linguistic Studies is published by Academic Publishing Pte. Ltd. This article is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by/ 4.0/
Santos, T. (2021). Positive youth development in adolescence. Journal of mother and child, 25(3), 137-138.
Silva, W. R. D., Campos, J. A. D. B., & Marôco, J. (2018). Impact of inherent aspects of body image, eating behavior and perceived health competence on quality of life of university students. PloS one, 13(6), e0199480.
Torres-Gastelú, C. A., & Kiss, G. (2016). Perceptions of Students towards ICT Competencies at the University. Informatics in Education, 15(2), 319-338.
Tuong, N. P. C., Beyers, W., & Valcke, M. (2020). Care competencies in adolescents: Development of a new measure and relationships with well-being. Current Psychology, 1-14.
Vaez, H., Zargar, Y., Naami, A., Doostgharin, T., & Mehrabizadeh Honarmand, M. (2019). The effects of Family and Schools Together (FAST) program on behavioral problems of students. Journal of Psychological Achievements, 26(2), 89-112.
Van Son, H., Luong, T., & My, N. T. D. (2018). Self-awareness and self-management of students in grades 4 and 5 in Vietnam. International Journal of Education and Psychology in the Community, 8(1/2), 146-156.
Yang, Y., Qi, Y., Cui, Y., Li, B., Zhang, Z., Zhou, Y., ... & Zheng, Y. (2019). Emotional and behavioral problems, social competence and risk factors in 6–16-year-old students in Beijing, China. Plos one, 14(10), e0223970.