طراحی و اعتبار سنجی الگوی شایستگی مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست: مورد مطالعه شهر کرمان
الموضوعات : curriculumامیرصدرا خانوکی اسدی 1 , نجمه حاجی پور عبایی 2 , حمدالله منظری توکلی 3 , زهرا زین الدینی میمند 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
2 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
3 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی مدیران مدارس, مدارس بدون شکست, شایستگی فردی, شایستگی سازمانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی شایستگی مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست در شهر کرمان انجام شد. طرح پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از تحقیقات آمیخته (کمی-کیفی) است کمی با روش پیمایش و کیفی با روش گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری شامل دو گروه بود گروه اول مربوط به بخش کیفی که شامل مدیران تصمیمگیرنده در مدارس متوسطه ناحیه 1و2 شهر کرمان و اساتید دانشگاه، صاحبنظران و خبرگان بود. این جامعه تا دستیابی به اشباع مفهومی تداوم داشت و روش نمونه گیری هدفمند بود که با تعدا 15 نفر به اشباع رسید. گروه دوم شامل 360نفر از مدیران مدارس ناحیه 1و2 شهر کرمان است حجم نمونه با کوکران 200نفر محاسبه شد و روش نمونه گیری طبقه بندی بود گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جهت بررسی روایی و پایایی دادهها از دو روش بازبینی به¬وسیله مشارکتکنندگان و مرور بهوسیله خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی ویرایش لازم انجام و الگوی نهایی مصاحبه¬ها ارائه شد.پرسشنامه محقق یافته به وسیله دلفی شاخص ها اعتبار یابی شد و سپس با آلفاکرونباخ شایستگی های مدیران 0.72 ؛فردی 0.72؛ سازمانی0.73؛ اخلاقی0.76؛ شخصیتی0.86، ارزشی0.79 ؛مهارتی0.737؛ شناختی0.844؛ شغلی 0.825؛ دانشی0.803، مالی 0.794؛ ارتباطی0.773 تجزیه و تحلیل آماری به وسیله نرم افزارspss و plsانجام شد. یافته¬ها نشان داد 2شاخص اصلی فردی و سازمانی و 11شاخص فرعی (فردی ؛ سازمانی؛ اخلاقی؛ شخصیتی، ارزشی
