رابطه بین انجام فعالیتبدنی در مدارس با خودکارآمدی جسمانی و تجربه یادگیری دانشآموزان متوسطه دوم شهر رامیان
الموضوعات :
1 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: فعالیتبدنی, خودکارآمدی جسمانی, تجربه یادگیری, رامیان.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این تحقیق مطالعه رابطه بین انجام فعالیتبدنی در مدارس با خودکارآمدی جسمانی و تجربه یادگیری دانشآموزان متوسطه دوم شهر رامیان بود. روششناسی: از روش تحقیق همبستگی برای انجام این تحقیق استفاده شد. تمامی دانشآموزان متوسطه دوم شهر رامیان به تعداد 768 دانشآموز (291 دانش آموز دختر و 477 دانش آموز پسر) شکل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند که تعداد 257 دانشآموز به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و انتخاب آنها به شکل تصادفی طبقهای انجام شد. سه پرسشنامه استاندارد ابزار گردآوری دادههای این مطالعه بودند که شامل فعالیتبدنی دنگ و همکاران (2007)، میزان خودکارآمدی جسمانی دویر و همکاران (2012) و میزان تجربه یادگیری مکگویر و همکاران (2014) بود. دادههای مطالعه در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین انجام فعالیتبدنی در مدارس با خودکارآمدی جسمانی دانش آموزان متوسطه دوم رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بخش دیگری از نتایج مشخص نمود بین انجام فعالیتبدنی در مدارس با تجربه یادگیری دانشآموزان متوسطه رابطه معنیداری وجود ندارد. در نهایت رابطه مثبت بین انجام فعالیتبدنی در مدارس و تجربه یادگیری دانشآموزان متوسطه دوم با نقش میانجی خودکارآمدی جسمانی تأیید شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان چنین نتیجهگیری نمود که فعالیتبدنی میتواند پیامدهای مثبتی مانند افزایش خودکارآمدی جسمانی را برای دانش آموزان به همراه داشته باشد؛ بنابراین تدوین برنامههای ورزشی منظم فراتر از برنامههای درس ورزش در مدارس برای دانشآموزان پیشنهاد میشود.
1. Sheikh, M., Bay, N., Ghorbani, S., & Esfahaninia, A. (2021). Effects of peers on motivation and physical activity behavior of adolescent students: an investigation of trans-contextual model. International Journal of School Health, 8(1), 47-54.
2. Carson, V., Hunter, S., Kuzik, N., Gray, C.E., Poitras, V.J., Chaput, J.P., Saunders, T.J., Katzmarzyk, P.T., Okely, A.D., & Gorber, S.C. (2016). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth: An update. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41, 240–265.
3. McKelvey, L.M., Saccente, J.E., & Swindle, T.M. (2019). Adverse childhood experiences in infancy and toddlerhood predict obesity and health outcomes in middle childhood. Childhood Obesity, 15, 206–215.
4. Packham, A., & Street, B. (2019). The effects of physical education on student fitness, achievement, and behavior. Economics of Education Review, 72, 1-18.
5. Sarkhani, N., & Negarandeh, R., & Pashaeypoor, S. (2022). The effects of face-to-face education for student health ambassadors on the health-promoting lifestyle of adolescent female students: a randomized controlled trial. Journal of Public Health: From Theory to Practice, 30, 1345-1351.
6. Huang, C., Gao, Z., Hannon, J. C., Schultz, B., Newton, M., & Jenson, W. (2012). Impact of an after-school physical activity program on youth's physical activity correlates and behavior. Journal of Research in Health, Physical Education, Recreation, Sport & Dance, 7(2), 18-23.
7. Khodaverdi, Z., Bahram, A., Stodden, D., & Kazemnejad, A. (2015). The relationship between actual motor competence and physical activity in children: mediating roles of perceived motor competence and health-related physical fitness. Journal of Sports Sciences, 34, 1523–1529.
8. Colella, D., Morano, M., Robazza, C., & Bortoli, L. (2009). Body image, perceived physical ability, and motor performance in non-overweight and overweight Italian Children. Perceptual and Motor Skills, 108, 209–218.
9. Di Battista, R., & Vivaldo, D. (2015). The perception of effectiveness in physical education. Italian Journal of Sport Psychology, 23, 3–8.
10. Babic, M.J., Morgan, P.J., Plotnikoff, R.C., Lonsdale, C., White, R.L., & Lubans, D.R. (2014). Physical activity and physical self-concept in youth: systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 44, 1589–1601.
11. Robinson, L.E., Stodden, D.F., Barnett, L.M., Lopes, V.P., Logan, S.W., & Rodrigues, L.P. (2015). Motor competence and its effect on positive developmental trajectories of health. Sports Medicine, 45, 1273–1284.
12. Han, S., Li, B., Wang, G., Ke, Y., Meng, S., Li, Y., Cui, Z., & Tong, W. (2022). Physical fitness, exercise behaviors, and sense of self-efficacy among college students: A descriptive correlational study. Frontiers Psychology, 13, 932014.
13. Dapp, L.C., & Roebers, C.M. (2019). The mediating role of self-concept between sports-related physical activity and mathematical achievement in fourth graders. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 2658-2667.
14. Latino, F., Cataldi, S., Bonavolontà, V., Carvutto, R., De Candia, M., & Fischetti F. (2021). The Influence of Physical Education on Self-Efficacy in Overweight Schoolgirls: A 12-Week Training Program. Frontiers Psychology, 12, 693244.
15. Donnelly, J. E., Hillman, C. H., Castelli, D., Etnier, J. L., Lee, S., Tomporowski, P., & Szabo-Reed, A. N. (2016). Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: A systematic review. Medicine & Science in Sports & Exercise, 48, 1223-1224.
16. Basso, J.C., & Suzuki, W.A. (2017). The effects of acute exercise on mood, cognition, neurophysiology, and neurochemical pathways: a review. Brain Plasticity, 2, 127–152.
17. Willis, J. (2008). Cooperative learning is a brain turn-on. Middle School Journal, 38, 4–13.
18. Zayed, M.A., & Elshaer, I.A. (2022). Physical activities and learning experience of higher education students: mediating role of quality of life and physical self-esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 13417-13426.
19. Hosseini, F.B., Charbaghi, Z., Poshtiban, K., Gholidahaneh, M.G., & Ghorbani, S. (2021). Self-esteem, goal orientation, physical self-efficacy, and health-related physical fitness among athletic and non-athletic middle-school students: A comparative study. International Journal of School Health, 8(4), 234-240.
20. Moon, J. (2021). Three studies investigating comprehensive school physical activity program-aligned opportunities to enhance students’ physical education learning. Doctoral dissertation, University of South Carolina, Retrieved from https://scholarcommons.sc.edu/etd/6476.
21. Wang, K., Li, Y., Zhang, T., & Luo, J. (2022). The relationship among college students’ physical exercise, self-efficacy, emotional intelligence, and subjective well-being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 11596-11604.
22. Schmidt, S.K. (2023). Classroom-based physical activity as a means to promote health, well-being and learning in school: A study on health changes and students’ and teachers’ perspectives in secondary school. Doctoral Dissertation, University of South-Eastern Norway.
23. Shin, J., & Gwon, H. (2024). Effects of basic psychological needs on physical self-efficacy and attitudes toward PE in Korean middle-school physical education. Healthcare, 12(1), 91-106.
24. Morales-Sánchez, V., Hernández-Martos, J., Reigal, R.E., Morillo-Baro, J.P., Caballero-Cerbán, M., & Hernández-Mendo, A. (2021). Physical self-concept and motor self-efficacy are related to satisfaction/ enjoyment and boredom in physical education classes. Sustainability, 13(16), 8829-8838.